پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سرپرست وزارت دفاع طالبان با سفیر ژاپن در کابل دیدار کرد- ایراف

به گزارش ایراف؛ وزارت دفاع طالبان در این دیدار با قدردانی از کمک‌های ژاپن بر علاقه طالبان برای گسترش روابط تاکید کرد.

سفیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: ژاپن متعهد به همکاری‌های خویش در خصوص سلامت، زراعت، آموزش و سایر برای مردم افغانستان است.

این در حالی است که در روزهای گذشته عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در دیدار با سفیر ژاپن ابراز امیدواری کرد که حاضران در نشست دوحه به تعهدات خود برای کشت جایگزین در افغانستان و تقویت بخش خصوصی این کشور عمل کنند.

او نشست دوحه ۳ را موفق و مهم خواند و ادعا کرد که در این نشست ملل متحد شرایط و پیشنهادات افغانستان را پذیرفته است.

عبدالکبیر ادامه داد که حکومت طالبان توقع دارد تا محدودیت‌های موجود بر سیستم بانکی افغانستان از میان برداشته شود. ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان علیه دیگری استفاده نماید.

این درحالی است که رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری پایان نشست دوحه۳ اظهارداشت: نشست دوحه و تعامل با طالبان، به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طالبان نیست.

این مقام سازمان ملل گفت: بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها نداشتیم و به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز در دستور کار جایی ندارد.

میزبان دوحه ۳ با بیان اینکه امیدواریم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود گفت: سیاست سازمان ملل متحد این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشد و زنان نیز بخشی از مردم‌ هستند.

او خاطرنشان کرد که طالبان حاضر به صحبت و تعامل با جهان شده‌اند.

پیشنهاد:   طالبان بار دیگر خواستار رفع محدودیت‌های بانکی شد

این مقام سازمان ملل که میزبانی نشست دوحه را برعهده داشت، تصریح کرد: مقام‌های سازمان ملل از نگرانی و اعتراضات زنان در رابطه به نبودشان در نشست دوحه آگاه است.
او ادامه داد: زنان بر سر میز مذاکره با طالبان نبودند اما صدای آنان را شنیدیم. آنان حق دارند در چنین نشست‌هایی حضور داشته باشند.

او تاکید کرد که افغانستان با محروم کردن ظرفیت نیم جمعیتش، نمی‌تواند به جامعه بین‌المللی بازگردد.

میزبان دوحه ۳ خاطرنشان کرد که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها گفت‌وگو شده است. تعامل با طالبان گام به گام خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که این نشست سودمند بود و زمینه تعامل برای آینده وجود دارد. ما امیدوار هستیم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران به زودی برطرف شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28637

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *