دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

سایه افغانستان بر انتخابات آمریکا؛ هریس از ترامپ و بایدن فاصله می گیرد؟- ایراف

فاجعه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همچنان بر انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا سایه افکنده است. یک روزنامه آمریکایی به تازگی نوشته است که کامالا هریس برای پیروزی در مقابل دونالد ترامپ باید از بایدن در مورد موضوع افغانستان فاصله بگیرد.

به گزارش ایراف، روزنامه د هیل در مقاله تازه خود نوشته است که تا پیش از شروع جنگ غزه در اکتبر گذشته، موضوع سیاست خارجی که برای بایدن در میان تمامی طیف ها مطرح شده بود، خروج غیرمسئولانه و شتابزده آمریکا از افغانستان  بود.

این مقاله می گوید، بایدن پس از روی کار آمدن بر روی یک پلتفرم ضدترامپ – که ناشی از یک  ضدیت عمیق و شخصی نسبت به جنگ در افغانستان بود – تا حد زیادی رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را در قبال این درگیری اتخاذ کرد. مهم‌تر از همه، او توافق نادرست دولت ترامپ با طالبان را  برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بدون هیچ تضمین معتبری مبنی بر زنده ماندن دموکراسی جوان آن و امنیت مردم افغانستان دنبال کرد.

این دو نفر، ترامپ و بایدن یک  خروج فاجعه بار از افغانستان را طراحی و اجرا کردند که موفق شدند نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کنند، اما نتوانستند به قول آمریکا به افغان ها عمل کنند –  صدها هزار کهنه سرباز آمریکایی را صدمه زدند و نزدیک به 40 میلیون نفر را ترک کردند.

مقاله در ادامه می افزاید در حالی که هیچ چیز نمی تواند شکست های گذشته را خنثی کند، تصمیم بایدن برای پایان دادن به تلاش خود برای انتخاب مجدد، دریچه ای برای تغییر مجدد در افغانستان ایجاد کرده است که می تواند آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشنهاد:   آسمان کاپیسان عرصه گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، فرصتی برای انجام کاری دارد که دو مردی که فصل آخر تاسف بار آمریکا را در افغانستان نوشتند، در این رقابت ریاست جمهوری یا در دوره دوم احتمالی، تمایلی به انجام آن نداشتند: او باید با مردم آمریکا در مورد جنگ همسطح شود و اطمینان حاصل کند که آمریکایی ها آن را درک می کنند. دولت ما – صرف نظر از اینکه چه کسی آن را رهبری می کند – موظف است به وعده هایی که به افغان ها داده است، عمل کند.

هریس باید قصد خود را برای عمل به این وعده‌ها – به افغان‌های آسیب‌پذیری که تخلیه شده‌اند، کسانی که هنوز در انتظار راهی به سوی امنیت هستند و کسانی که در افغانستان خواهند ماند- روشن کند.

او همچنین باید کاری را انجام دهد که نه ترامپ و نه بایدن علاقه زیادی به انجام آن نشان داده‌اند: با برخی از افغان‌هایی که زندگی خود را در سرتاسر کشور بازسازی می‌کنند، در مکان‌هایی مانند  شمال شرقی فیلادلفیا گرند رپیدز،  یا  فردریکزبورگ، ویرجینیا ، صحبت کند تا بفهمد جنگ چگونه است، خروج ایالات متحده و سیاست های آمریکا در چند سال اخیر به ویژه بر آنها تأثیر گذاشته است.

او همچنین باید روشن کند که چگونه دولت هریس تضمین می‌کند که این آمریکایی‌های جدید می‌توانند  با اعضای خانواده‌ای که در پشت سر مانده‌اند متحد شوند  و چگونه دولت او راه‌های قانونی قابل دوام و امن را برای سایر افغان‌های در معرض خطر، از جمله کسانی که در معرض خطر هستند، ایجاد و حفظ خواهد کرد. زندگی آنها در خدمت مأموریت مشترک ایالات متحده و افغانستان بوده و  سالها در مخفیگاه بوده و منتظر بوده اند تا به امنیت منتقل شوند.

پیشنهاد:   کاخ سفید: حکومت سرپرست افغانستان به توافقنامه دوحه عمل نکرده‌ است

با فرض اینکه این قانون قبل از انتخابات تصویب نشده باشد، او باید همین الان متعهد شود که قانون تنظیم افغانستان را امضا کند که مسیری برای امنیت دائمی برای افغان‌هایی که در سرتاسر ایالات متحده مستقر شده‌اند و در حال حاضر در بلاتکلیفی قانونی هستند، فراهم می‌کند.

در نهایت، معاون رئیس جمهور هریس همچنین باید به وعده آمریکا مبنی بر ایستادن در کنار مردم افغانستان با ایجاد یک رویکرد قوی و اصولی برای مقابله با طالبان عمل کند.

ترامپ و بایدن علیرغم همه اختلافاتشان در تله یکسانی افتادند که اجازه دادند استراتژی ضعیف بر ارزش‌های آمریکا در مدیریت‌شان در افغانستان غلبه کند. در هفته‌های آتی، هریس این فرصت را دارد تا خود را از ترامپ متمایز کند و با نشان دادن تمایل به انجام کاری که هیچ‌یک از مردان نمی‌خواستند در مورد افغانستان انجام دهند، یکی از مضرترین تصمیمات سیاسی ریاست جمهوری بایدن را در نظر بگیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31689

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *