سالروز اتمی شدن پاکستان: «تسلیم فشارهای خارجی نمی‌شویم»-ایراف

به گزارش ایراف، پاکستان شش آزمایش اتمی در 28 ماه مه 1998 در یک تونل عمیق حفر شده در کوه‌های دورافتاده در کوه های ایالت بلوچستان در پاسخ به آزمایش اتمی هند انجام داد.

به گزارش عرب نیوز، ارتش پاکستان تسلیحات هسته‌ای را به دلیل داشتن هند یک ضرورت می‌دانست. چرا که هند تسلیحات هسته‌ای خود را در برابر پاکستان و چین می‌بیند که در سال 1962 در جنگ مرزی آن را شکست دادند.

پاکستان در 28 ماه مه 1998 مدت کوتاهی پس از اینکه هند اعلام کرد این کار را انجام داده است، سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد. در نتیجه هر دو کشور با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شدند. اگر چه هند پس از مذاکره با آمریکا از آن زمان به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است.

اما نه پاکستان و نه هند معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای را امضا نکرده‌اند.

در همین رابطه، رادیو  دولتی پاکستان اعلام کرد: «این روز پاکستان را به هفتمین کشور هسته‌ای جهان و اولین کشور مسلمانی تبدیل کرد که زرداخانه هسته‌ای در ذخایر دفاعی خود برای اعمال بازدارندگی برای مقاصد صلح آمیز خود دارد».

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز امروز را در این کشور تعطیلی رسمی اعلام کرد.

این روز در تقویم رسمی پاکستان به عنوان یوم تکبیر آمده است که هرساله از آن تجلیل و بزرگداشت می‌شود.

همچنین، شریف در پیام خود به مناسبت این روز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این روز نماد تلاش جمعی همه جانبه قدرت ملی است و در چنین روزی ثابت کرده‌ایم که تحت هیچ شرایطی زیر فشار خارجی نخواهیم رفت».

شریف همچنین، امروز به مناسبت گرامیداشت این روز بیان کرد که این آزمایش مسیر دشوار و در عین حال قابل توجه این کشور به سمت ایجاد یک حداقل بازدارندگی معتبر را ایجاد کرد.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی شهباز شریف نیز آمده است: «پاکستان همواره نظارت مسئولانه‌ای بر توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای خود نشان داده است که با تعهد بسیار قوی به استانداردهای جهانی از جمله استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص شده است.

افزون بر این، شریف از ذوالفقار علی بوتو، بنیانگذار برنامه هسته‌ای پاکستان به دلیل آینده نگری استراتژیک و تعهد تزلزل ناپذیر او به این هدف ادای احترام کرد.

پیشنهاد می شود:  روسیه در ازبکستان نیروگاه اتمی می‌سازد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها