دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
سازمان ملل متحد با عمل به وظایف خود باعث ثبات و امنیت منطقه‌ای می‌شود-ایراف

به گزارش ایراف؛ علی باقری؛ سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیام خود به نشست گروه تماس منطقه‌ای که با حضور نمایندگان ویژه پاکستان چین و روسیه در امور افغانستان به میزبانی تهران برگزار شد، ضمن خوش آمد گویی به میهمانان اظهارداشت: هیات حاکمه سرپرست افغانستان پیش از به قدرت رسیدن در مذاکرات و نشست‌های مختلف بر ضرورت تشکیل دولتی با حضور همه اقوام و اقشار کشور افغانستان تأکید داشت و در این زمینه قدم‌های مثبتی هم برداشته شده است‌. ولی با توجه به جمعیت متنوع، افغانستان کشورهای همسایه و منطقه این امید را دارند که با مشارکت هر چه بیشتر مردم افغانستان از اقوام و اقشار مختلف زمینه ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی افغانستان بیشتر فراهم گردد.

سرپرست وزارت خارجه در ادامه تاکید کرد كه توجه به موضوع ضرورت تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان در بیانیه‌های نشست‌های همسایگان و منطقه‌ای در همین راستا است. جهان امروز جهان ارتباطات و اتصالات است افغانستان در جغرافیایی قرار گرفته است که می تواند، چهارراه ارتباطات و اتصالات شرق به غرب و شمال به جنوب باشد و اگر جغرافیای افغانستان چنین ارتباطاتی را برقرار کند، گام بزرگی در توسعه ملی خود و منطقه برداشته است.

علی باقری تاکید کرد: خوشبختانه شاهد این هستیم همزمان با جمهوری اسلامی ایران در اتصال راه آهن و جاده‌های خود به مسیرهای ارتباطی افغانستان سایر کشورهای همسایه و منطقه هم در این راه گام برداشته‌اند و اگر همکاری و هم فکری بیشتری بین کشورهای منطقه با افغانستان و با یکدیگر صورت گیرد به‌طور قطع به سود همه خواهد بود.

او خطاب به نمایندگان ویژه حاضر در این نشست خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که بعضاً حرکت‌هایی خاص از جانب برخی کشورهای خارج از منطقه برای تأثیر‌گذاری در روند تحولات افغانستان انجام می‌شود که با اساس استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان تعارض دارد و از آنجا که کشورهای منطقه از بی‌ثباتی و توسعه نیافتگی افغانستان بیشترین صدمات را متحمل شده و می‌شوند انتظار می‌رود که به این مهم توجه جدی نموده و در همکاری با یکدیگر و با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی همچنین در همکاری با حکومت سرپرست افغانستان اجازه داده نشود تا افغانستان بار دیگر با مشکل مداخله خارجی مواجه شود.

در ادامه پیام سرپرست وزارت خارجه آمده است که جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت همه جانبه از مجموعه ابتکارات سازنده‌ای که بتواند موجب تضمین صلح، ثبات، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان گردد، معتقد است که دوام ثبات و امنیت منطقه‌ای مستلزم آن است تا سازمان ملل متحد در ایفای وظایف و مسئولیت‌های خود بیش از پیش به شرایط انسانی توجه نشان دهد. بنابر چنین نگرشی بود که جمهوری اسلامی ایران در سه سال اخیر کوشید برای کاهش آلام مردم افغانستان و با درک شرایط دشوار دوره گذار مسیری را بپیماید که مردمان شریف این سرزمین همسایه بتوانند در برابر شداند و مصائب حاصل از دوران اشغال بیگانه و بی‌ثباتی پس از آن تاب آوری داشته باشند.

پیشنهاد می شود: سازمان ملل: در سال ۲۰۲۵ بیش از نیم میلیون پناهجوی افغانستانی به اسکان نیاز دارند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23751

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها