نبیل سازمان ملل و طالبان را به «معامله‌‌ پنهان» متهم کرد

در آستانه نشست سوم دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد با حضور طالبان و در ادامه انتقادات شماری از چهره های سیاسی، جنبش های اعتراضی، گروه های مخالف حکومت طالبان و مقامات حکومت پیشین، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان هم می‌گوید که سازمان ملل و طالبان در صدد انجام معاملات پنهانی هستند.

به گزارش ایراف، رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی در حکومت قبلی افغانستان و از چهره هایی که همواره از عملکرد طالبان انتقاد می کند در تازه ترین مورد با نشر پیامی در شبکه ایکس، سازمان ملل را به معامله پنهانی با طالبان متهم کرده است.

نبیل نوشته است: «اگر زیر کاسه نیم‌کاسه‌ای نیست، پس چه چیزی سازمان ملل متحد را واداشت تا از اصول اساسی خود در برابر این گروه عدول کند؟ بدون تردید، نشست دوحه به رهبری خلیلزاد و دنباله‌های آن، از جمله نشست سوم دوحه، نمایانگر گفتمان‌های نیابتی با گروه‌های نیابتی است. این نشست‌ها به وضوح نشان‌دهنده چانه‌زنی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کسب منافع مخفی/نیابتی خودشان است، نه منافع مردم افغانستان!»

او با اشاره به شروط قبلی سازمان ملل در قبال طالبان، گفته است اگر معامله ای در کار نیست پس چرا سازمان ملل از شرایطش در برابر طالبان کوتاه آمده است؟

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، طالبان را یک گروه نیابتی توصیف کرده و توافقنامه قبلی که میان زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه قبلی آمریکا در امور افغانستان و طالبان در دوحه به امضا رسیده بود را نیز معامله میان گروه های نیابتی خوانده است.

رحمت الله نبیل برگزاری این گونه نشست ها را به سود مردم افغانستان ندانسته و افزوده است که نشست دوحه منافع مردم افغانستان را تامین نمی‌کند.

پیشنهاد:   انتقاد شدید حزب التحریر به یوناما: این نهاد تامین کننده منافع آمریکا است

این واکنش ها در حالی بیان می شود که قرار است سومین نشست دوحه روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور ۲۲ نماینده ویژه از کشورهای مختلف و شماری از سازمان ها در دوحه قطر برگزار شود که بنا بر گزارش ها روی مسایل اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با مواد مخدر بحث صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27060

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *