پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

جزئیات مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان

به گزارش ایراف؛ در پیام مسعود پزشکیان به مناسبت روز خبرنگار هفدهم مرداد، فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به کوشش خستگی‌ناپذیر پاسداران حقیقت و وجدان‌های بیدار جامعه دانسته شده و آمده است که آنان با قلم توانا و بیان رسای‌شان، نقشی حیاتی در روشنگری، تنویر افکار عمومی و امیدآفرینی ایفا می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه دلیل شأن و منزلت والای خبرنگاران را انجام رسالت‌ و خدمت به مردم و اطلاع‌رسانی صادقانه دانسته و افزود: خبرنگاران همت خود را فداکارانه به کار می‌بندند و تمام توان و استعداد خویش را در طبق اخلاص می‌نهند.

پزشکیان ادامه داد: در عصری که سیل خروشان اخبار، مخاطب و جامعه را در تشخیص حقیقت و گزینش راستی‌ها با چالش‌های پیچیده روبرو ساخته و حقیقت در هزارتوی ناراستی‌ها محجوب گشته، این خبرنگاران هستند که با تکیه بر شجاعت و دانش ژرف خود، به اعماق پنهان حقیقت رخنه کرده و رسالت عظیم آگاهی‌بخشی و هشیاری اجتماعی را به منصه ظهور می‌رسانند. بی‌گمان، این مسیر پرفراز و نشیب، کمتر از جهاد در راه حق و حقیقت نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که جوهره خبرنگاری در همزیستی با مردم و درک عمیق دغدغه‌های آنان نهفته است. خبرنگاران به عنوان دیده‌بانان هوشیار جامعه، پل ارتباطی میان دولت و ملت هستند و شایسته است همواره صدای رسای کسانی باشند که فریادشان کمتر به گوش می‌رسد.

او تاکید کرد: این اطمینان را می‌دهم که دولت چهاردهم با درک عمیق جایگاه رفیع رسانه‌ها و خبرنگاران و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در جهت صیانت از حقوق ایشان، در راستای ترمیم پیوند دولت و ملت و ایجاد همبستگی ملی، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

پزشکیان در پایان یاد و خاطره شهدای والامقام عرصه خبر و اطلاع‌رسانی، به‌ویژه شهید محمود صارمی و همرزمانش و تمامی شهدای خبرنگار جبهه مقاومت که در ماه‌های اخیر در راه انجام رسالت انسانی دفاع از حقایق غزه و انعکاس جنایات رژیم صهیونیستی، جان شیرین خود را نثار کردند، را گرامی داشته است.

در مردادماه سال 1377 پس از سقوط مزارشریف در شمال افغانستان به دست طالبان، این گروه با حمله به کنسولگری ایران در این شهر 9 دیپلمات و یک خبرنگار را به شهادت رساند. این اقدام با محکومیت های گسترده جهانی روبه شد.

قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و قتل دیپلمات های ایرانی و یک خبرنگار را نقض آشکار قوانین بين‌المللی اعلام کرد.

هرچند آن زمان طالبان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته بودند اما این گروه در جریان یک نشست در سال 2021 در تهران آن حادثه را دردناک خواندند و دست داشتن طالبان در آن را رد کردند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در آن زمان به خبرنگاران گفته بود که این اتفاق دردناک بود. او که در آن زمان معاون سفیر در اسلام آباد بود در این نشست گفت که این حادثه در نیمه های شب رخ داده و قبل از حضور ما در آن جا اتفاق افتاده است. او افزوده بود که در آن زمان در مورد این مساله به سفیر ایران توضیحات داده بودند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31828

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *