دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

رییس جمهور آمریکا «اشغال» افغانستان را یک اشتباه خواند

به گزارش ایراف، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سخنانی تازه در یک نشست در واشنگتن در مورد افغانستان می‌گوید که او مخالف اشغال افغانستان بوده است.

او تاکید می‌کند که آنها برای اتحاد افغانستان تلاش می‌کردند.

بایدن همچنین افزوده است که پس از کشته شدن اسامه بن لادن آمریکا باید افغانستان را ترک می‌کرد، چون هیچ کسی نمی‌تواند افغانستان را ترک کند.

رییس جمهور آمریکا همچنین خطاب به اسرائیل گفت: اشتباهی که ما مرتکب شدیم را مرتکب نشوید.

جو بایدن گفت که وقتی جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد به اسرائیل رفت و تقریباً با هر رهبر دیگری در منطقه تماس گرفت و برای پایان دادن به این جنگ تلاش کرد.

او همچنین چندی پیش افغانستان را گورستان امپراتوری‌ها خواند و گفت که افغان‌ها هرگز متحد نخواهند شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به اظهارات او گفته بود که افغانستان گورستان امپراتوری‌های اشغالگر است و این کشور همیشه متحد بوده است.

رادیو ملی افغانستان تحت کنترل حکومت سرپرست یک فایل از ذبیح‌الله مجاهد منتشر کرده است. در این فایل صوتی مجاهد در واکنش به سخنان جو بایدن گفته است که افغانستان گورستان امپراتوری‌های اشغالگر است و این مسئله را باید آمریکایی‌ها برجسته کنند تا دیگران نیز از آن درس عبرت بگیرند.

سخنگوی حکومت سرپرست همچنین در این فایل صوتی گفته است که ملت افغانستان واحد و یکپارچه بوده و توطئه‌ها در طول تاریخ نتوانسته این ملت را از هم متلاشی کند.

مجاهد گفته است که توطئه‌ها و اشغال‌ها نتوانسته اتحاد ملت افغانستان را از بین ببرند، اختلاف ایجاد و سواستفاده کنند. ملت افغانستان به هر قیمتی اتحاد خود را حفظ کرده است.

پیشنهاد:   حمله داعش به اتوبوس حامل نیروهای طالبان در پغمان

آمریکا در سال 2001 با هدف مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله و به مدت دو دهه این کشور را اشغال کرد. آمریکا در این مدت با هدف دولت-ملت سازی، ایجاد ارتش قوی و مبارزه با تروریسم در افغانستان ماند، اما نهایتاً در آگوست 2021 با خروجی غیرمسئولانه و هرج و مرج گونه از افغانستان خارج شد.

خروجی که انتقادهای جهانی بسیاری را برانگیخت و از آن به عنوان شکست آمریکا در افغانستان یاد می‌شود. هرچند دولت بایدن از این خروج دفاع می‌کند.

پیشنهاد می شود: بررسی جنایات جنگی نیروهای استرالیایی و‌امریکایی در دو دهه جنگ در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28878

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *