پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تاریخ اقدامات ضد تروریستی در پاکستان-نتایج ناموفق عملیات ضدتروریستی در پاکستان و چشم انداز مبهم آینده-ایراف

به گزارش ایراف، ژنرال عبدالقیوم، رییس انجمن کهنه سربازان پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در راولپندی گفت که ما با دو نوع تروریسم روبرو هستیم، جنبشی و دیجیتال. در هردوی آنها یک پیوند قدرتمند وجود دارد.

آقای قیوم در این کنفرانس خبری که در باشگاه مطبوعاتی راولپندی برگزار شد، گفت که پاکستان با از دست دادن جان پرسنل آموزش دیده نیروهای مسلح، پلیس و سایر سازمان‌های مجری قانون، بهای سنگینی را برای مهار تروریسم پرداخته است.

وی گفت به خاطر تروریسم در پاکستان در سال 2021 تقریباً 550 نفر، در سال 2022، 980 نفر و در سال 2023، 1هزارو 524 نفر جان باختند. همچنین در مجموع 575 پرسنل نیروهای مسلح در سال 2024 جان باختند.

این مقام نظامی پاکستانی در این سخنرانی گفت که می‌توانیم تروریسم را با دیپلماسی کنترل کنیم. ما نباید با همسایگان خود به ویژه افغانستان چه در سطح دولتی و چه در سطح نظامی، شکاف ارتباطی داشته باشیم.

وی گفت که معاون وزیر خارجه افغانستان از تحریک طالبان پاکستان درخواست کرده است تا فعالیت‌های تروریستی خود را در پاکستان متوقف کند. این پذیرش شکست مقامات افغان در دست تحریک طالبان پاکستان است.

او گفت: «ما نمی‌توانیم علاوه بر هند دشمن، یک افغانستان دشمن در همسایگی‌مان را نیز بخریم.»

پاکستان چهارمین کشور تحت تأثیر تروریسم در جهان است، در حالی که هند در رده چهاردهم و بنگلادش در رتبه سی و دوم فهرست قرار دارند. پاکستان در سال گذشته 56 درصد افزایش تروریسم را تجربه کرده است. او گفت که نیاز به بهبود مدیریت مرزی با همکاری افغانستان وجود دارد.

پیشنهاد:   2 شهروند افغانستانی در مرز تاجیکستان کشته شدند

وی گفت: انسداد این مرز با همکاری مقامات افغانستان اجرا خواهد شد.

پاکستان تقریباً 1000 دژ نظامی دارد که از این تعداد 400 دژ در خیبر پختونخواه و 600 دژ در بلوچستان است. طول مرز پاکستان و افغانستان 2هزارو 640 کیلومتر است. با وجود اینکه 800 هواپیمای بدون سرنشین مرز را زیر نظر داشتند، از نظر انسانی امکان کنترل نفوذ وجود ندارد زیرا مقامات افغانستان آن را در سمت خود از مرز بررسی نکردند.

ژنرال عبدالقیوم، قطعنامه تصویب شده در مجلس خیبر پختونخواه را محکوم کرد و گفت: «مایه تاسف است که قطعنامه ای علیه عملیات عزم استحکام بدون هیچ تفاهمی به تصویب رسیده است. عملیات عزم استحکام تقویت برنامه اقدام ملی است

او گفت که پاکستان 3 تا 4 میلیون پناهجوی افغان را در خود جای داده است و سازمان ملل به آنها توجهی نمی کند.

رییس انجمن کهنه سربازان پاکستان همچنین در مورد خروج آمریکا از افغانستان و تاثیر آن بر تهدیدات امنیتی گفت آمریکا همانطور که ویتنام را ترک کرد افغانستان را ترک کرد.

آنها همچنین 7 میلیارد دلار سلاح شامل 78 هواپیما، 9هزارو 524 موشک هوا به زمین، 40هزار خودروی نظامی، 300هزار سلاح، 1.5 میلیون اسلحه سبک و 42هزار تجهیزات دید در شب در افغانستان به جا گذاشتند.

وی گفت که بیشتر تسلیحات به جا مانده از آمریکا در دست تروریست ها است. «هیچ تروریستی نمی‌تواند به هفتمین نیروی مسلح بزرگ و جنگ زده حمله کند. تسهیل‌گران آنها در افغانستان و در سطح بین المللی حضور دارند.»

او بر این عقیده است که ایالات متحده سلاح‌های خود را در افغانستان رها کرده تا مطمئن شود که پاکستان بی ثبات باقی می‌ماند. آنها می‌ترسند که ارتش بتواند تهدیدی برای هند باشد. آنها می‌خواهند پاکستان را برای مهار چین تحت فشار قرار دهند، زیرا CPEC و پروژه‌های دیگر را از مسیر خارج می‌کنند.

پیشنهاد:   وزیر خارجه پیشین پاکستان: مشکل رابطه با افغانستان با نوشیدن یک لیوان چای حل نمی شود

این مقام نظامی پاکستانی گفت که تحریک طالبان پاکستان هیچ پایگاهی در پاکستان ندارد. «این یک شورش سازمان یافته نیست. ما از برادران خود در افغانستان می‌خواهیم که در منطقه خود با آنها برخورد کنند و ما در پاکستان با آنها برخورد خواهیم کرد.»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30166

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *