جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عبدالسلام عزیزوف، رییس اطلاعات ازبکستان در نشست سازمان همکاری شانگهای که به مدت سه روز در تاشکند درحال برگزاری است، از عملکرد طالبان در امر مبارزه با تروریسم حمایت کرد.

او گفت: حکومت سرپرست در راستای توانایی‌های خود با تروریسم بین‌المللی درحال مبارزه است. 

رئیس اطلاعات ازبکستان افزود که افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم است.

این مقام امنیتی ازبکستان در این نشست افزود که نباید شرکای افغان خود را در برابر این مسئله تنها گذاشت.

او همکاری با افغانستان را در مبارزه با داعش مهم خواند.

عزیزوف تصریح کرد: تضعیف اقدام‌های متقابل منجر به تقویت این گروه می‌شود که امنیت منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

ازبکستان از امروز به مدت سه روز میزبان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در دو نشست مهم است. 

به گزارش رسانه‌های ازبکستانی این نشست قرار است در مورد مبارزه با تروریسم برگزار شود.

قرار است در این نشست در خصوص یک رویکرد واحد در مورد مبارزه با افراط‌گرایی و تهدیدات ناشی از آن علیه کشورهای این سازمان بحث و گفت‌وگو شود.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نگران تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان بوده‌اند.

این درحالی است که طالبان همواره به دنبال حضور در این سازمان بوده‌اند.

با این حال، تاکنون کشورهای مختلف در این مورد ملاحظات خاص خود را دارند.

در همین حال، وب سایت تایمز آسیا اخیرا در یک مقاله‌ای نوشته است که سازمان همکاری شانگهای به امور افغانستان، موضوع افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای اولین بار در بالاترین سطح سازمان همکاری شانگهای در آستانه مطرح شد که این امیدواری را ایجاد می‌کند که این سازمان نقش خود را گسترش دهد.

در اظهارات خود، تقریباً همه سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای اساساً به افغانستان اشاره کردند و نیاز به صلح، ثبات و امنیت را بیان کردند و در عین حال بر این واقعیت تأکید کردند که افغانستان بخشی جدایی ناپذیر از آسیای مرکزی است.

این مقاله می‌نویسد که این سازمان ایجاد دولت فراگیر در افغانستان را راه حل صلح در این کشور می‌داند.

در واقع در بیانیه پایانی اجلاس آستانه از افغانستان یاد شد و کشورهای عضو «تعهد خود را برای دفاع از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی‌طرف و صلح‌آمیز عاری از تروریسم، جنگ، و مواد مخدر تأیید کردند» و آمادگی خود را برای حمایت از تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای تسهیل صلح و توسعه در آن کشور اعلام کردند.

در عین حال، پیام روشنی برای طالبان وجود داشت که «تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت نمایندگانی از همه گروه‌های قومی و سیاسی جامعه افغانستان تنها راه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در آن کشور است.»

در ادامه این مطلب آمده است که این اظهارات نشان دهنده یک گام نسبتا بزرگ است، با توجه به اینکه قبلاً سازمان همکاری شانگهای نتوانسته بود در مورد افغانستان اجماع پیدا کند و سازوکارهای خود را برای تعامل با کابل ایجاد کند.

همچنین گفتنی است ازبکستان درحالی میزبانی این نشست را برعهده دارد که رابطه این کشور با طالبان در سه سال اخیر برقرار بوده است. حتی در هفته‌های اخیر طالبان سفیر خود را به این کشور فرستاده است.

ذاکر جلالی، رئیس دفتر سوم وزارت امور خارجه طالبان در خبرنامه‌ای در سوم شهریورماه سال جاری در حساب رسمی خود در صفحه ایکس نوشته است که طالبان عبدالغفار تیروی را به عنوان سفیر برای ازبکستان تعیین کرده است.

طالبان درحالی از سفیر خود در ازبکستان خبر می‌دهد که یک هفته پیش از این هیئتی از ازبکستان به رهبری عبدالله عارف اف نخست وزیر این کشور از کابل دیدار کرد.

در جریان این سفر عارف اف گفت: ازبکستان خواهان افزایش سطح روابط دیپلماتیک با افغانستان است، بنابراین ممکن است در آینده نزدیک سفیر طالبان در تاشکند را بپذیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *