رویکرد دولت چهاردهم به مسأله مهاجران

دکتر سید میثم موسوی، کارشناس افغانستانی مسائل افغانستان در گفتگوی اختصاصی با ایراف، برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را یکی از سالم‌ترین انتخابات در مقایسه با سایر کشورها دانست و افزود: «پروسه انتخابات در ایران به مانند گذشته به نحو احسن و به دور از هرگونه حاشیه برگزار شد در صورتی که خیلی از رسانه‌های ضدایرانی که توسط کشورهایی مثل آمریکا حمایت می‌شوند قصد داشتند تا نقش و حضور مردم را کم‌رنگ جلوه بدهند. مشارکت مردم ایران باعث شد که این پروسه بدون حاشیه برگزار شود. می‌شود عنوان کرد که انتخابات ایران، یکی از سالم‌ترین انتخابات در قیاس با انتخابات سایر کشورها الخصوص افغانستان خودمان است که همیشه با تقلب‌های بسیار همراه بوده و پس از اعلام نتایج ما با مشکلات بسیار طولانی مواجه می‌شدیم.»

موسوی با استناد به اسناد درز کرده از آمریکایی‌ها در افغانستان و درباره این در دوره بیست ساله گذشته، پروژه دولت-ملت‌سازی آمریکایی در افغانستان را پس از حادثه یازده سپتامبر و کنفرانس بن شکست‌خورده دانست.

موسوی در ادامه با مقایسه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، یکی از جلوه‌های پروژه ناکام دولت-ملت‌سازی در دوره بیست ساله گذشته در افغانستان را ناظر به مداخلات خارجیان، به ویژه در امور برگزاری انتخابات در افغانستان دانست و اظهار داشت: «همه پروسه‌های انتخابات در افغانستان پر از تقلب، حاشیه و دستوری بود که مشخصا از سوی یک کشور مشخص، رئیس‌جمهور آن مشخص می‌شد که چه کسی باید در افغانستان حاکمیت داشته باشد. همانطور که گفتم خیلی‌ها بر این باور هستند که انتخابات در افغانستان را باید با حداقل معیار سنجید. اما متاسفانه همین حداقل معیارها هم در پروسه افغانستان برآورده نشد و روند نارضایتی مردم از انتخابات بیش از پیش زیاد می‌شد. تاجایی که مردم به این باور رسیده بودند که شرکت در انتخابات بی‌نتیجه است و رئیس‌جمهور از قبل در برخی از کشورها تعیین شده است و انتخابات شگل صوری دارند.»

پیشنهاد:   یک مقام آلمانی خواستار اخراج فوری پناهجویان افغان از این کشور شد

این کارشناس مسائل افغانستان، از موفقیت دولت پیشین ایران در امر سازماندهی مهاجران افغانستانی با توجه به تحولات سه سال اخیر افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز تعبیر نمود که سبب شد بسیاری از چالش‌های بر سر این موضوع حل شود: «دولت آقای رئیسی در مورد مهاجرین بسیار حساس بودند. مساله‌ای که افکار عمومی مردم ایران را با خود درگیر کرده بود و تلاش بر این بود تا این موضوع به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و به این فکر بودند که چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران با ورود قانونی و غیرقانونی مهاجرین افغان روبه روست و خواهد بود و آن هم به دلیل شرایطی است که افغانستان دارد و نمی‌تواند مساله را نادیده بگیرند. بلکه واقعیتی است که باید پذیرفت و به همین دلیل است که تصمیم گرفتند به فکر سازماندهی مهاجرین باشند. همچنین به این فکر بودند تا در روابط میان دو ملت خدشه ایجاد نشود آن هم باتوجه به شیطنت‌هایی که رسانه‌های حامی آمریکا و انگلیس بی‌بی سی، افغانستان اینترنشنال و صدای آمریکا انجام می‌دهند.»

موسوی در ادامه با توجه به اهمیت موضوع مهاجران در جامعه و حکومت ایران، دولت آینده ایران را نیز مواجه با همین موضوع دانست و افزود: “به این نظر هستم که دولت آقای پزشکیان از این مساله با خبر است و به فکر ساختارمند ساختن مهاجرین افغانستان خواهد بود. به این فکر خواهد بود که روابط دو کشور از طریق مهاجرین که همیشه موردسوءاستفاده رسانه‌های فارسی‌زبان آمریکایی و اروپایی قرار می‌گیرند تیره و تار نشوند و خوب است که مهاجرین غیرقانونی به کشورشان برگشت داده شوند. به این دلیل اینکه هم وضعیت امنیتی در داخل کشور ضعیف نشود و هم وضعیت زندگی مهاجرین قانونی تاثیر منفی نگذارد”.

پیشنهاد:   کودکان خردسال مهاجر ساکن انگلیس در دام قاچاق

درباره ی ایران، افغانستان و مسأله مهاجرت بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28231

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *