روسیه خواستار تشکیل حکومت ائتلافی طالبان و مقامات پیشین

 به گزارش ایراف؛ «جیوتی مالهورتا» خبرنگار رسانه «تریبون ایندیا» با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت‌وگو کرده است. افغانستان بخش مهمی از این گفت‌وگو را به خود اختصاص داده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان با اشاره به کسانی که در افغانستان حاکم هستند (طالبان) می‌گوید که در واقع من آنها را به عنوان یک گروه پشتون مذهبی و سنت‌گرا می‌دانم که متصدی امورات افغانستان هستند و سعی دارند تا جامعه خود را به گونه‌ای بسازند که از نظر خودشان بهترین برای ملت‌شان می‌باشد.

کابلوف در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره حقوق زنان گفته است: آنها بهتر است خودشان در مورد کشورشان فکر کنند. اینکه من و شما به آنها دیکته کنیم که چگونه کشورشان را بسازند، نتیجه ندارد.آنها هرگز از ما نخواستند که بعضی از مسائل را تغییر دهیم. چرا باید این کار را انجام دهیم!

این دیپلمات برجسته روس مواد مخدر را یکی از موضوعات مورد توجه طالبان می‌داند و گفت: همه از این اقدامات طالبان قدردانی می‌کنند. مورد دوم راجع به روابط اقتصادی دوجانبه است، مسئله ای که آنها علاقه خاصی به آن و توسعه روابط تجاری با ما دارند.

تصمیم‌گیری درباره مشروعیت طالبان وظیفه پوتین است

کابلوف در مورد چرایی خارج نمودن طالبان از لیست سازمان تروریستی خاطرنشان کرد: باید بگویم که طالبان به عنوان یک واقعیت جامعه افغانستان هستند. آنها کشور را اداره می‌کنند و اگر مردم این کشور آنها را دوست ندارند، می‌توانند حاکمان را تغییر دهند. اما نمی‌توانم کسی را ببینم که بتواند آنها را تغییر دهد. به هرحالت اینها واقعیت جامعه هستند و ما با کشورهای زیادی در جهان در ارتباط هستیم که آنها را دوست نداریم، اما ما آنها را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسیم.

نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان خاطرنشان کرد: پس اکنون زمان آن رسیده است که روابط خود را با طالبان عادی بسازیم تا هم روابط دو جانبه را با آنها ارتقا بدهیم و هم به حفظ ثبات منطقه کمک کنیم که نه تنها برای روسیه، بلکه برای همه کشورهای منطقه علی الخصوص هند بسیار مهم است.

او درباره اعطای مشروعیت به طالبان تاکید کرد: باید بگویم که این مسئله به رئیس جمهور ما بستگی دارد و ما را به انجام این مسئله ترغیب می‌کند. اینکه آنها تروریست نیستند. آنها بخشی از جامعه بین الملل هستند و حق آنها می‌باشد که صندلی افغانستان در سازمان ملل را از آن خود کنند.

کابلوف تاکید کرد: در مورد مسئله سفارت مان، ما در حال حاضر یک سفارت با سرپرستی یک سفیر فعال در کابل داریم و دلیل اینکه هنوز اعتبارنامه خود را به مقامات کابل تقدیم نکرده این است که اعتبارنامه را به نظام پیشین ارائه کرده بود و اکنون نیازی به انجام این کار نیست.

در زمان سقوط کابل من با طالبان ارتباط داشتم

کابلوف در پاسخ به این سئوال «جیوتی مالهورتا» که وقتی طالبان وارد کابل شدند، آیا شما از این مسئله غافلگیر شدید؟ گفت: خیر من غافلگیر نشدم، به دلیل اینکه آنها یکی از گروه‌های مخالف حکومت پیشین بودند، با آنها در ارتباط بودم و همه چیز را می‌دانستم. فرض کنید اگر آنها 8 سال قبل هم اگر کابل را می‌گرفتند، برای تعجب آور نمی‌بود. من می دانستم که روزی خواهند آمد و تمام افغانستان را تصاحب خواهند کرد. اما ما می خواستیم که حکومت ائتلافی متشکل از تعدادی از افراد حکومت پیشین و حکومت طالبان داشته باشیم. طالبان آماده بودند، اما رئیس جمهور فراری آقای غنی این را نپذیرفت و در نتیجه شکست خورد.

نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان گفت: زمانیکه توافق دوحه به امضا رسید تازه شروع بازی بود، خواستیم حکومت ائتلافی را ایجاد کنیم. آمریکایی‌ها سهم به‌سزایی در این توافق داشتند، اما در این بازی شکست خوردند. آنها نتوانستند رئیس جمهور دست نشانده خود را (غنی) متقاعد کنند که قدرت را به اشتراک بگذارند.

پیشنهاد می شود: پیشنهاد حذف نام طالبان از لیست سیاه روی میز پوتین

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26640

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها