جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

روسیه انگلیس را به پنهان کردن جنایات جنگی در افغانستان متهم کرد

به گزارش ایراف، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: انگلیس در جریان حضور در جنگ افغانستان غیرنظامیان را شکنجه می‌کرد.

این مقام روس، همچنین انگلیس را متهم به جعل شواهد کرد و از این کشور و ناتو خواست که جنایتکاران جنگی را پنهان نکند.

روزنامه ساندی تایمز چند ماه پیش در گزارشی از یکی دیگر از جنایات جنگی انگلیس در افغانستان خبر داد و از افشای سندی جدید از جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان پرده برداشت.

به گزارش این روزنامه، یکی از افسران نیروهای ویژه انگلیس اسناد تازه‌ای از جنایات جنگی این کشور در افغانستان را به پلیس این کشور تحویل داده است.

روزنامه ساندی تایمز در این گزارش مطرح کرده که این افسر در جعبه‌ای که به پلیس تحویل داده مدارک مهمی از جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان را در اختیار پلیس قرار داده است که شامل، اعتراف‌های سربازان درحال خدمت، ایمیل‌هایی که به دفتر نخست وزیر فرستاده شده که محتوای آنها هشدار درباره بحران بوده و یادداشت روزانه بازرسان پلیس است.

براساس این گزارش، این فرد که نخواسته هویت‌اش فاش شود، مسئول برون مرزی نیروهای هوایی ویژه انگلیس بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بوده است.

پیش از این گزارش نیز، روزنامه گاردین گزارش داده بود که روند تحقیقات جنایات جنگلی نیروهای انگلیسی در افغانستان به مشکل خورده است.

این روزنامه گفته بود که براساس نامه ی پیرز داگارت، وکیل تحقیقات عمومی درباره قتل عمد نزدیک به ۸۰ شهروند افغانستان توسط نیروهای انگلیسی، روند این تحقیقات با مانع مواجه شده است.

همچنین طبق این گزارش، ارائه اسناد تا ماه اکتبر یا نوامبر سال جاری در این مورد حتی با اتخاذ دستورالعمل های ویژه مانند استخدام کارمندان حقوقی و تهیه نرم افزارهای تخصصی امکان پذیر نیست.

پیشنهاد:   نشنال: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۵ هزار افغان به انگلیس منتقل شده‌اند

انگلیس یکی از متهمان جنایت جنگی در افغانستان است. به طوری که گزارش‌هایی از کشته شدن ده‌ها زندانی و مرد غیرمسلح توسط نیروهای انگلیسی در افغانستان وجود دارد.

در یکی از این موارد، یک واحد از سرویس هوایی نیروهای ویژه ارتش انگلیس 54 نفر را به شکل غیرقانونی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان بین سال‌های 2010 و 2011 کشته است.

در گزارش‌هایی که در این مورد منتشر شده آمده است که این غیرنظامیان در جریان حملات شبانه توسط سربازان انگلیسی کشته شده و آنها برای توجیه این جنایت روی اجساد آنها اسلحه گذاشتند.

این جنایت در حالی صورت گرفت که مقامات انگلیسی متهم به پنهان کاری شدند.

مسئله جنایات جنگی توسط نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی است که در جنگ 20 ساله افغانستان وجود داشته است.

انگلیس، آمریکا، استرالیا، آلمان، کانادا ازجمله کشورهایی هستند که متهم به جنایات جنگی در افغانستان هستند. این درحالی است که هرچند این جنایات افشا شده، اما تاکنون عاملان این جنایات علیه غیرنظامیان افغانستان محاکمه نشده‌اند و رویه قضایی بین‌المللی در این مورد طی نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29836

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *