جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

روز ملی پرچم در افغانستان | نماد هویتی که در سایه تحولات سیاسی، دستخوش تغییر شد

به گزارش ایراف، پرچم سه رنگ افغانستان که طی دهه‌های اخیر این کشور با آن شناخته می‌شد، در سال 1307 توسط شاه امان‌الله خان در لویه جرگه پغمان تعیین شد.

اما این نماد هویت ملی افغانستان با تسلط دوباره طالبان به قدرت در تابستان 1400 در سایه تغییر نظام سیاسی نیز تغییر کرد و به رنگ سفید درآمد.

این درحالی است که در جریان بیش از صدسال گذشته در تحولات سیاسی علاوه بر تغییرات سیاسی، این پرچم نیز متناسب با حکومت وقت دچار تغییر شده است.

این پرچم تاکنون 12 بار تغییر اساسی را به خود دیده است. قبل از استقلال این کشور از بریتانیا، رنگ پرچم افغانستان سیاه و با نشانه محراب و منبر بود، اما به موازات استقلال این کشور از انگلیس پرچم افغانستان به سه رنگ سیاه، سرخ و سبز تغییر داده شد که در وسط آن با نشان اسلام، گندم و آفتاب تزیین شد.

سپس در دوره کوتاه حکومت حبیب‌الله کلکانی معروف به بچه سقا در سال 1308 ضمن حذف نشان وسط پرچم رنگ سبز جای خود را به رنگ سفید داد.

با روی کار آمدن محمدنادرشاه پرچم افغانستان سه رنگ شد اما نشان وسط آن تغییر کرد. اما بعدتر مجدد رنگ پرچم را تغییر و نشانه های جدید از جمله نام افغانستان را در کنار محراب و منبر و گندم اضافه کرد.

اما با ریاست جمهوری داوود پرچم افغانستان به موازات تغییر نظام سیاسی نیز دستخوش تحول شد.

بعد از آن با روی کار آمدن حکومت کمونیستی نورمحمد تره‌کی و حفیظ‌الله امین، پرچم افغانستان با الهام از نشانه‌های ایدئولوژی کمونیستی دچار تغییر شد. به طوری که به رنگ سرخ و نشان حزب دموکراتیک تغییر شکل داد.

این تغییر شکل در دوره ریاست جمهوری ببرک کارمل و دکتر نجیب‌الله نیز دچار تغییرات شد.

با قدرت گیری مجاهدین در کابل و ریاست جمهوری مجددی و برهان الدین ربانی، تغییر پرچم نیز اتفاق افتاد. سپس از پرچم افغانستان به سه رنگ سیاه، سفید و سبز و با نشان محراب و منبر تغییر شکل داد.

با تاسیس امارت اسلامی طالبان پرچم این کشور سفید شد. سپس در پی سقوط افغانستان و روی کار آمدن نظام جمهوریت پرچم افغانستان به سه رنگ و با نشان محراب و اسلام و منبر مزین شد.

سقوط برق آسای کابل در تابستان 1400 و تسلط آسان طالبان در کنار تغییرات بزرگی که افغانستان به خود داد، پرچم این کشور نیز به رنگ سفید در آمد.

این تغییر درحالی رخ داد که تاکنون این پرچم از سوی جهان به رسمیت شناخته نشده است و در برخی موارد از پرچم قبلی استفاده می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30670

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *