پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید که رضوان اختر، رییس سازمان استخبارات نظامی پاکستان-آی اس آی، در مجلسی که نواز شریف و راحیل شریف هم حضور داشتند، به اشرف غنی رییس جمهوری پیشین افغانستان گفت که«کاش ما هم مثل شما رهبر می‌داشتیم.»

نبیل در ادامه گفت هاست که اشرف غنی در چندین جلسه این موضوع را یاد کرد که رییس آی اس آی به من چنین گفت و من بهترین رهبر هستم که در افغانستان کسی قدر مرا نمی‌داند اما دیگران می‌دانند.

رحمت‌الله نبیل می‌گوید که چون غنی این موضوع را زیاد یاد می‌کرد، من برایش گفتم که «رییس صاحب این تاثیر خواب بر مردم ندارد و مردم فکر دیگری می‌کنند.»

اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان در دوران قدرت چند بار پاکستان رفت تا همکاری این کشور را در زمینه اعمال فشار بر طالبان برای تن دادن به صلح جلب کند، اما این سفرها نتیجه‌ای به همراه نداشت.

گرچه در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ در افغانستان، گزارش هایی در مورد تماس‌های پنهانی تیم آقای غنی با آی اس آی در زمینه جلب حمایت پاکستان از آقای غنی نشر شد، اما اشرف غنی و اطرافیان او در موضع‌گیری‌های رسمی همیشه از پاکستان بابت عدم همکاری صادقانه در روند صلح به صراحت انتقاد می‌کردند.

اظهارات اخیر رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان در مورد اینکه رییس آی اس آی از اشرف به عنوان بهترین رهبر تمجید کرده، به معنای تایید ادعاهایی است که در مورد وجود روابط پنهانی بین آقای غنی و پاکستانی‌ها مطرح می‌شد. آقای نبیل این اظهارات را در یک برنامه اسپیس که با موضوع بررسی عوامل سقوط جمهوریت برگزار شده بود، بیان داشته است.

پیشنهاد:   پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان چه اتفاقی افتاده است

رحمت الله نبیل اکنون رهبری یک حزب سیاسی به نام حزب آزادی افغانستان را به عهده دارد و از مخالفان سیاسی طالبان است.

بر بنیاد گفته‌های برخی از مقام‌های حکومتی حکومت اشرف غنی که در روزهای سقوط جمهوریت نزدیک به آقای غنی بودند، حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری که از او به عنوان یکی از سه قدرتمندترین مقام های دولتی یاد می‌شد، در روز فرار اشرف غنی از ارگ ریاست جمهوری، به شبکه حقانی به رهبری سراج الدین حقانی به تماس شده و در باره چگونگی فرار مصون اشرف غنی از کشور و تحویل قدرت به شبکه حقانی صحبت کرده است.

پس از سقوط جمهوریت، رهبران طالبان بر سر تشکیل حکومت دچار اختلاف شدید شدند که بلافاصله جنرال فیض حمید رییس آی اس آی به کابل سفر کرد و با اعمال فشار بر رهبران طالبان کابینه این گروه برای حکومت را مشخص کرد. گفته می شود که شبکه حقانی روابط نزدیکی با آی اس آی دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33013

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *