پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، سفر این مقام اطلاعاتی تاجیکستان در کابل در حالی صورت گرفته است که پیش از این کابل و دوشنبه روابط دوستانه‌ای با همدیگر نداشتند.

پس از تسلط دوباره طالبان در سال 2020 میلادی بر افغانستان، شماری از چهره‌های ضد طالبانی، افغانستان را ترک کرده و به تاجیکستان پناه بردند که بر اساس اطلاعات، در حال حاضر نیز شماری از اعضای «جبهه مقاومت ملی» در تاجیکستان به سر می‌برند.

گفته می‌شود این سفر مقام اطلاعاتی تاجیکستان به خواست امامعلی رحمان، رییس جمهور آن کشور به افغانستان صورت گرفته و او پس از بازگشت به دوشنبه، این سفر را «پردستاورد» عنوان کرده است.

اگرچه مقام‌های کابل و دوشنبه نخواسته‌اند این سفر یتیموف رسانه‌ای شود؛ اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نامشخص از کابل گزارش داده‌اند که سفر این مقام تاجیکستان چند روز طول کشیده است.

منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که تاجیکستان می‌خواهد روابط خود با افغانستان را گسترش دهد؛ در حالی که پیش از این مقام‌های این کشور به شمول رییس جمهور و وزیر کشور، بارها از سیاست طالبان در قبال کشورها سخت انتقاد کرده و آن را خلاف روابط بین‌الملل عنوان نموده‌اند.

تاجیکستان به دلیل روابط تنگاتنگ سیاسی، امنیتی و قومی با «جبهه مقاومت ملی» و سایر چهره‌های مخالف طالبان، هنوز هم سفیر یا نماینده طالبان را نپذیرفته و سفارت افغانستان در دوشنبه را نیز به طالبان واگذار نکرده است.

وزیر کشور تاجیکستان چندی پیش رسما طالبان را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» در منطقه متهم کرده و گفته بود که این گروه به بیش از سه هزار نفر از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی گذرنامه افغانستانی توزیع کرده و همواره از این گروه‌ها حمایت کرده است. طالبان به این اظهارات مقام تاجیکستان واکنش تندی نشان دادند.

برخی منابع مطلع با بیان اینکه هردو کشور می‌خواهند روابط شان را از سر بگیرند، می‌افزایند که در بهبود این روابط، چین به عنوان میانجی عمل کرده و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، چین نشستی را با حضور نمایندگان طالبان و تاجیکستان پشت درهای بسته برگزار کرده و بحث ها در این زمینه نزدیک به یک سال طول کشیده است.

بر اساس اظهارات این منابع، پس از نشست‌های طولانی، در ماه جولای امسال، فصیح‌الدین فطرت، رییس ستاد ارتش طالبان که خود تاجیک‌تبار و بدخشانی است در سفری از پیش اعلام نشده به دوشنبه رفته و با همتای تاجیکستانی‌اش روی موارد مختلف توافق کرده که بخشی از این توافق، دست کشیدن تاجیکستان از حمایت جبهات مخالف طالبان در خاک آن کشور از جمله «جبهه مقاومت ملی» بوده است.

در عین حال گفته می‌شود در این دیدار، رییس ستاد ارتش تاجیکستان نیز از فصیحالدین فطرت خواسته که طالبان اجازه دهند تا نیروهای تاجیکستانی عملیات علیه گروه‌های تروریستی در مناطق شمال این کشور را از خاک خود آغاز کنند.

از سوی دیگر، طرف تاجیکستانی از رییس ستاد ارتش طالبان خواسته برای اینکه انتقادها از پشتونیزه سازی ارتش طالبان افزایش نیابد، طالبان حدود 7 هزار جوان پنجشیری را به صفوف ارتش خود جذب کنند که پس از آن، دو هفته پیش، دفتر رسانه‌ای والی طالبان در پنجشیر و وزارت دفاع طالبان اعلام کردند که صدها جوان پنجشیری صف کشیده‌اند تا شامل ارتش طالبان شوند.

آگاهان می‌گویند که افغانستان زیر حاکمیت طالبان بارها از سوی کشورهای منطقه و جهان به عنوان پناهگاه گروه‌های تروریستی معرفی شده و اکثر کشورها به ویژه همسایگان افغانستان می‌خواهند با گسترش روابط خود با طالبان در برابر حملات احتمالی این گروه‌ها ایستادگی کنند.

از سوی دیگر، یکی از خواست‌های جدی طالبان در سفر رییس ستاد ارتش این گروه به تاجیکستان از آن کشور، عدم حمایت از چهره‌های مخالف‌شان بوده که گفته می‌شود دولت تاجیکستان چندی پیش به مخالفان طالبان از جمله اعضای «جبهه مقاومت ملی» هشدار داده که فعالیت‌های شان را متوقف کنند، در غیر آن، این کشور را ترک کنند.

تاجیکستان در حالی در صدد بهبود روابط با طالبان است که هم‌اکنون این کشور نگرانی های زیادی از گسترش گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به آن کشور دارد.

طی دو سال اخیر بارها مقام‌های تاجیکستانی اعلام کرده‌اند که چندین پاسگاه امنیتی را در مناطق هم مرز با افغانستان ساخته و شماری نیروهای امنیتی را در پست‌های مرزی افزایش داده اند تا در برابر حمله‌های احتمالی از خاک افغانستان، ایستادگی کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35456

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *