دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مقابله با تروریسم فرامرزی در افغانستان نیازمند اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی- ایراف

به گزارش ایراف؛ وب سایت « Eurasia Review» با انتشار گزارشی درباره خطرات طالبان پاکستانی هشدار داده است.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه ستیزه جوی بسیار سازمان یافته است که حملات تروریستی سیستماتیک را برای گسترش ترور و ناامنی در پاکستان انجام می‌دهد و در منطقه خاکستری (افغانستان) برای اجتناب از پاسخگویی فعالیت می‌کند.

تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان به طور فعال حملات هماهنگ شده‌ای را در خاک پاکستان برعلیه شهروندان و تأسیسات این کشور انجام داده‌اند. این فعالیت‌ها که معمولاً به‌منظور اجتناب از عواقب آنی به‌طور پنهانی انجام می‌شوند، نشان‌دهنده خطر مداوم برای پاکستان است.

نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستانی اخیراً با انتشار ویدئویی به مسئولان خود دستور می‌دهد تا حملات تروریستی را علیه مردم پاکستان، جامعه مدنی و نیروهای مسلح انجام دهند تا مردم را به وحشت انداخته و روحیه نیروهای امنیتی را تضعیف کنند.

دشمنان پاکستان، خوارج افراطی تحریک طالبان پاکستان به بهانه اجرای نسخه پیچ خورده شریعت سعی در تخریب صلح در این کشور دارند. اقدامات وحشیانه آنها شامل کشتار مردم بیگناه به ویژه زنان و کودکان بوده است. حمله اخیر در منطقه «دی خان» خیبر پختونخوا به یک مرکز بهداشت روستایی جان بسیاری از مردم بی گناه را گرفت.

اخیراً یک مکالمه تلفنی مخفیانه بین نور ولی محسود، رئیس تحریک طالبان پاکستان و ستیزه‌جویانش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن او افراد خود را به انجام اقدامات تروریستی در پاکستان هدایت می‌کند.

او به آنها دستور می‌دهد که به مدارس، بیمارستان‌ها و تأسیسات دولتی حمله کنند تا باعث سردرگمی و ویرانی شوند. علاوه بر این، او به آنها هشدار می‌دهد که مسئولیت این حملات را بر عهده نگیرند.

این پیام ویدئویی شامل دستوراتی به احمد حسین، فرمانده محلی تحریک طالبان پاکستان، با نام مستعار غات حججی، برای حمله به خانه‌های پلیس و پرسنل نظامی است.

در این ویدئو به آنها دستور داده می‌شود که مدارس را ببندند یا آنها را بمباران کنند، اما این کار را مخفیانه انجام دهند. هدف این استراتژی ایجاد فرهنگ ترس و مداخله در زندگی روزمره شهروندان پاکستانی بدون درگیری با نیروهای امنیتی است.

دولت پاکستان هیچ گزینه دیگری ندارد جز اینکه اطمینان حاصل کند که این تماس را بررسی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که با مقصران مطابق با آن برخورد خواهد شد. این تماس مخفیانه در رسانه‌های اجتماعی فاش شده است و نیت شیطانی تحریک طالبان پاکستان را آشکار می‌کند که به اسلام، انسانیت و معیارهای اخلاقی اهمیتی نمی‌دهند. هدف اصلی این مزدوران این است که مردم در ترس زندگی کنند.

پیشنهاد:   دو انفجار در شرق و غرب کابل؛ مخالفان مدعی کشتن ۷ عضو طالبان شدند

این بدان معناست که باید یک واکنش جمعی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله موثر با پیوند TTA-TTP وجود داشته باشد. اقداماتی مانند بهبود کنترل مرزها، همکاری در اشتراک اطلاعات و انجام عملیات علیه تروریست‌ها می‌تواند در از بین بردن شبکه‌های تروریستی مستقر در افغانستان کمک زیادی کند.

با این حال، پیشگیری از تروریست مستلزم شناسایی علل تروریسم از جمله فقر، بیکاری و بی‌ثباتی‌های سیاسی است تا صلح و امنیت بلندمدت در منطقه ایجاد شود.

رابطه بین TTA و TTP یک رابطه متزلزل است و پیامدهای ناگواری برای پاکستان و بقیه منطقه دارد. ترور حمایت شده توسط این اتحاد از خاک افغانستان منجر به یک سری حملات مرگبار در پاکستان برای بی ثبات کردن این کشور شده است. تحریک طالبان پاکستان با حمایت و پناهگاه امن در افغانستان، استراتژی خشونت را هدایت کرده است که بر غیرنظامیان، دارایی‌ها و پرسنل امنیتی تأثیر می‌گذارد. این حملات صرفاً اعمال خشونت‌آمیز نیستند، بلکه به خوبی سازماندهی شده‌اند تا باعث سردرگمی، وحشت و ناامنی شوند.

TTP  در سال‌های اخیر ظرفیت نگران کننده‌ای را برای اجرای عملیات در مقیاس بزرگ و به خوبی هماهنگ نشان داده است. این عملیات‌ها به خوبی هماهنگ شده‌اند تا بهترین نتایج را داشته باشند و معمولاً شامل بمب‌گذاران انتحاری، حملات مسلحانه و بمب‌های دست‌ساز می‌شوند.

هدف نه تنها وارد کردن آسیب فیزیکی، بلکه ارسال پیام روانی است، اینکه دولت نمی‌تواند از مردم خود در برابر آسیب محافظت کند. این استراتژی عملکرد در “منطقه خاکستری” – انجام حملات بدون داشتن مالکیت مستقیم آنها – به TTP کمک می کند تا یک قدم جلوتر از نیروهای امنیتی بماند، زیرا دومی نمی‌تواند مستقیماً اولی را مشخص کند.

افشای اخیر تماس محرمانه با نورولی محسود، رئیس تحریک طالبان پاکستان، نقشه‌های شیطانی این گروه را نشان می‌دهد. در طول این تماس، شنیده می‌شود که محسود به افرادش به تفصیل می‌گوید که کجا به تأسیسات حساس غیرنظامی و نظامی در پاکستان حمله کنند. این دستورالعمل همچنین شامل هدف قرار دادن مدارس، بیمارستان ها و تأسیسات دولتی به منظور ایجاد یک وضعیت سردرگمی و هرج و مرج است. استراتژی محسود روشن است: ترساندن مردم، تضعیف روحیه نهادهای امنیتی و تضعیف اعتماد مردم به ظرفیت دولت برای تامین امنیت.

مشارکت فرماندهان محلی مانند احمد حسین، معروف به قات حججی، نشان دهنده ظرفیت عملیاتی تحریک طالبان پاکستان و شبکه‌های محلی است. تحریک طالبان پاکستان به ویژه به خانه‌های پلیس‌ها و مردان نظامی حمله می‌کند تا پرسنل امنیتی را که در حال مبارزه با تروریسم هستند ناامید کند. دستور تعطیلی یا تخریب مدارس نشان دهنده برنامه‌ای عمدی برای برهم زدن تداوم زندگی و اطمینان از اینکه نسل‌های آینده فرصتی برای تحصیل پیدا نمی‌کنند، دارد. چنین اقداماتی بدون ابهام ساختار اجتماعی پاکستان را تخریب می‌کند و تلاشی آشکار برای معکوس کردن زمان پیشرفت و توسعه است.

پیشنهاد:   آمریکا: از ظهور «تهدیدات جدید تروریستی» در افغانستان جلوگیری می‌کنیم

این تهدیدها واقعی هستند و دولت پاکستان باید در برخورد با آنها بسیار پاسخگو و فعال باشد.

طالبان پاکستانی برای مخفی نگه داشتن اهداف و برنامه‌های خود بسیار مراقب بوده است، اما تماس فاش شده در رسانه‌های اجتماعی خلاف آن را ثابت می‌کند. مهم است که از این اطلاعات برای بررسی پرونده‌ها و دستگیری کامل مجرمان استفاده شود. نیروهای پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی باید برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان و جلوگیری از انجام عملیات بیشتر با یکدیگر همکاری کنند. علاوه بر این، برای مقابله با حمایت ایدئولوژیک و مادی که TTP و امثال آن را حفظ می کند، باید کارهای بیشتری انجام شود.

همکاری با سایر کشورها نیز در مبارزه با تروریسم بسیار مهم است. اتصال TTA-TTP به یک منطقه خاص محدود نمی‌شود، بلکه یک مشکل جهانی است، زیرا وضعیت یک کشور می‌تواند بر کشورهای دیگر تأثیر بگذارد. کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید در تبادل اطلاعات، قطع منابع مالی و اعمال فشار دیپلماتیک بر کشورهای میزبان تروریست‌ها همکاری کنند. بنابراین، ادغام تلاش‌ها می‌تواند کارایی اقدامات ضد تروریسم را تا حد زیادی بهبود بخشد.

علاوه بر این، تمرکز بر پیشگیری از تروریسم و ​​یافتن راه‌هایی برای از بین بردن علل تروریسم بسیار مهم است. از این رو، فقر، بیکاری و به حاشیه راندن سیاسی عوامل اصلی توسعه افراط گرایی هستند. آموزش، رشد اقتصادی و حکمرانی خوب می‌تواند از جذب گروه‌های تروریستی بکاهد. این یک رویکرد بلندمدت است اما تنها راه برای توقف خشونت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه افراد درگیر.

پیوند TTA-TTP یک چالش بزرگ برای صلح و امنیت منطقه‌ای است. تهدید مداوم تروریسم فرامرزی که از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد، پاسخی همه جانبه و چند جانبه می‌طلبد. با تقویت امنیت مرزی، تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و پرداختن به مسائل زیربنایی اجتماعی-اقتصادی، منطقه می‌تواند به سوی آینده‌ای با ثبات‌تر و امن‌تر حرکت کند.

خطرات زیاد است، اما با عزم و اقدام جمعی می‌توان بر تهدید تروریسم غلبه کرد و راه را برای صلح و رفاه پایدار هموار کرد.

در این رابطه رسانه پاکستانی آبزرور نوشت: زمان مهار تی تی پی از سوی طالبان فرارسیده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *