جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

دستگیری یک فرمانده ارشد داعش توسط طالبان در ننگرهار

به گزارش ایراف؛ المرصاد رسانه نزدیک به اداره اطلاعات طالبان با انتشار مطلبی با تیتر «ایران و پاکستان؛ دو متحد در رشد داعش» به قلم سلیم عمر نوشته است که فعالیت‌های رقابت گونه بین ایران و پاکستان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ از آنجایی که دولت ایران، بخش عظیمی از مخالفان پاکستان را که بلوچ‌های آزادیخواه آن را تشکیل می‌دهند را در خاک خود جای داده که به‌طور مسلح، در قسمت‌های سرحدی (مرزی) با پاکستان؛ مثل سراوان، ایرانشهر، تفتان و شهرهای دیگر سکونت دارند و همچنان از کمپ‌های آموزش نظامی نیز بهرمند هستند و هر زمان که حکومت ایران به آنها اجازه فعالیت داد، در قسمت‌هایی از خاک پاکستان عملیات نظامی انجام می‌دهند.

عمر در ادامه نوشته است که از سوی دیگر، حکومت پاکستان نیز در مقابل ایران، سیاست ایران را پیش برده و به یک گروه مخالف دولت ایران؛ جیش العدل در شهرهای مرزی با ایران جای داده و در بخش وسیعی از شهرهای مرزی با ایران، به‌طور آزاد فعالیت دارند و حتی کمپ‌های آموزشی را در اختیار جیش العدل قرار داده و فعالیت‌های جیش العدل نیز با هماهنگی دولت پاکستان می‌باشد.

نویسنده ادعا کرده است که دولت پاکستان، در شهرهای پنجگور، منطقهٔ دک، دالبندین، نوشکی، تربت و همچنان در تفتان، اماکن وسیعی را در اختیار جیش العدل گذاشته است و صلاحیت کامل در حمل اسلحه، جاپه بر خانه‌ها و ایجاد عملیات در خاک پاکستان را به جیش العدل تعلق داده است. گرچه رویه جیش العدل نسبت به بلوچ‌های مخالف پاکستان متفاوت است و تا حدودی از رویه جهادی اسلامی برخور دارند، اما نظام مکار پاکستان زمانی که قسمتی از زمین خود را در اختیار آنها گذاشته، قطعا عملکرد دولت ایران را پاسخ می‌دهد و مقابله بالمثل می‌کند.

پیشنهاد:   عملیات فرامرزی ارتش پاکستان علیه تی تی پی و تأثیر آن بر دینامیک امنیت منطقه ای

نویسنده المرصاد در ادامه این مقاله نوشته است که نکتهٔ قابل توجه دیگر این است که دولت ایران و پاکستان، باوجود اختلافات و رقابت‌های همسایگی که بین دو کشور موجود است، یک پروژهٔ بزرگ و مخرب جهانی با نام داعش که در اصل توسط اطلاعات کشورهای منطقه‌ای ایجاد شده و هر کشور ابرقدرت از آن به نفع خود کار می‌گیرند‌ را مشترکا از نظر تجهیزاتی و اطلاعاتی کرده تا علیه امارت اسلامی و مردم افغانستان دست به تخریب و کشتار بزنند.

در ادامه این مقاله آمده است که طبق شواهد به دست آمده، در تعدادی از شهرهای بلوچستان ایران؛ مثل سراوان و ایرانشهر، پیروان ‌داعش، افرادی را پس از تبلیغات به صفوف خود ملحق کرده و آنها را جهت فرا گیری آموزش نظامی به بلوچستان پاکستان اعزام می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، در چند نقطه مرزی بین سراوان و پاکستان؛ مثل منطقهٔ کله کان، ناهوک، جالق و اسفندک، افرادی علنا تبلیغات داعش را بین مردم عام کرده و فکرهای خارجی را ترویج می‌دهند.

سلیم در ادامه آورده است، این در حالی است که حکومت پاکستان و ایران، همواره ادعای مقابله با داعش را سر لوحهٔ تبلیغات خود قرار داده‌اند و همیشه طالبان و افغانستان را متهم به عدم مقابله با این فرقهٔ وحشی صفت می‌کنند. این ادعاهات واهی کشورهای همسایه، پس از آن صورت می‌گیرد که امارت اسلامی پس از حاکمیت بر افغانستان، مقابله با داعش و ریشه کن کردن آن را جزو ضروریات خود دانسته و صدها عملیات را برای از بین بردن آنها به راه انداختند.

اگرچه طالبان پیش از این بارها همسایگان افغانستان را متهم به حمایت از داعش کرده‌اند و به طور مشخص انگشت اتهام را به سمت تاجیکستان و پاکستان نشانه رفته‌اند؛ اما این نخستین بار است که رسانه وابسته به سازمان اطلاعات طالبان، جمهوری اسلامی ایران را متهم به همکاری با داعش می‌کند.

پیشنهاد:   درانی به مجاهد: تغییر روابط اسلام‌آباد با طالبان مشروط به حل مسأله «تی‌تی‌پی» است

این در حالی است که ایران در میان کشورهای منطقه نه تنها یکی از بزرگترین قربانیان حملات گروه تروریستی داعش است؛ بلکه در طول سال‌های گذشته از زمان پیدایش این گروه اهریمنی وابسته به استکبار جهانی، رهبری جبهه ضد داعش در عراق و سوریه را به عهده داشته و فرماندهان نامداری مانند شهید قاسم سلیمانی را در این مسیر از دست داده است.

کارشناسان اما می‌گویند که اتهامات طالبان علیه همسایگان افغانستان در زمینه حمایت از داعش تلاشی شکست خورده برای پنهان کردن ضعف‌های حکومت سرپرست برای مهار گروه تروریستی و توجیهی ناکارآمد برای ادامه حیات و حضور گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای در افغانستان زیر حاکمیت طالبان علیرغم انکار این گروه به حساب می‌آید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *