پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، روزنامه جنگ چاپ پاکستان در مقاله‌ای به برنامه‌های فیض حمید و رازهایی در مورد او پرداخته است.

در این مقاله آمده است که فیض حمید، رییس سابق آی اس آی و  ژنرال بازنشسته، معتقد بود که هرگز دستگیر نخواهد شد.

در این رابطه؛ این مقاله نوشته است که ژنرال قمر جاوید باجوا در نوامبر 2022 به او گفته بود که اگر ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش شود، قطعاً او را محاکمه نظامی خواهد کرد، اما فیض مطمئن بود که عاصم منیر نمی‌تواند، فرمانده ارتش شود.

هنگامی که عاصم منیر فرمانده ارتش شد، فیض بازنشسته شد. پس از بازنشستگی مدتی محتاط بود، اما وقتی هیچ اقدامی علیه او انجام نشد بی‌پروا شد.

در این یادداشت آمده است که او محصول سیستمی بود که در آن از قدرت سوء استفاده می شد، در داخل نهاد ممکن است برای سوء استفاده از اختیارات پاسخگویی وجود داشته باشد، اما وقتی شما رئیس نهاد می شوید، قانون اساسی و قوانین کشور درمانده می‌شود.

فیض حمید مطمئن بود که اگر اقدامی علیه او انجام شود، ثابت می‌کند که هر کاری انجام می‌دهد به دستور ژنرال قمر جاوید باجوا انجام می‌شود و هیچ‌کس جرات نمی‌کند که علیه باجوا اقدام کند.

در بخش دیگری از این یادداشت در مورد او آمده است که فیض حمید خود را بسیار باهوش می دانست و این بزرگترین عیب او بود.

او پس از بازنشستگی نه با یک حزب بلکه با سه حزب مختلف ارتباط برقرار کرد تا از طریق یکی از رهبران جنوب پنجاب در تحریک انصاف این حزب را مطابق میل خود اداره کند.

این که سعی می‌کرد، سمت افراد مورد علاقه‌اش را در حزب به دست بیاورد باعث شد در تحریک انصاف علیه او اقداماتی انجام شود. با توجه به این نگرانی، برخی اخبار نیز منتشر شد مبنی بر اینکه وی تلاش کرده است تا برخی از رهبران تحریک انصاف را علیه افسران ارتش تحریک کند.

این مقاله دلیل اصلی اعتماد او را ارتباطات عمیق او با احزاب سیاسی بزرگ پاکستان می‌داند. به طوری که مثال میزند که تشكيل كميته‌ای براي پی‌بردن به علل عدم اجراي تصميم ديوان عالي كشور در قضيه تحصن فيض آباد، نشان از عمق روابط او با مسلم ليگ بود. در این کمیته، مورد اعتمادترین افسران پلیس خود را شامل کرد. رهبران مسلم لیگ که در سال 2017 بخشی از دولت بودند در مقابل کمیته حاضر شدند و کمیته فیض حمید را بی گناه تشخیص داد.

این مقاله در ادامه می‌افزاید که تصور عمومی این است که فیض حمید بسیار به تحریک انصاف نزدیک بود، اما کمتر کسی می‌داند که او روابط عمیقی با مسلم لیگ و PPP داشت.

او در سال 2019 نه تنها نواز شریف را به دلایل پزشکی با کمک این روابط به خارج از پاکستان فرستاد، بلکه این سه حزب را برای تمدید جایگاه ژنرال باجوا متقاعد کرد.

فیض نیز علاقه به تمدید باجوا داشت. در نتیجه تمدید، برخی از افسران ارشد بازنشسته شدند و درجه فیض حمید بالا رفت. در سال 2022، باجوا می خواست تمدید دیگری بگیرد اما این بار فیض حمید می خواست فرمانده ارتش شود.

فیض حمید خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام به عنوان فرمانده ارتش بود و برنامه او تغییر قانون اساسی پاکستان با تشکیل دولت ائتلافی تحریک انصاف و حزب مردم بود. اشتباهی که آنها مرتکب شدند این بود که می خواستند آصف علی زرداری را مانند نواز شریف به دلایل پزشکی از پاکستان خارج کنند.

او سعی کرد از بلاول بوتو برای این منظور استفاده کند، اما بلاول حاضر نشد در هرگونه توطئه علیه پدرش شرکت کند. بلاول به همراه مسلم لیگ ائتلاف تشکیل داد و بدین ترتیب تلاش برای سرنگونی دولت عمران خان آغاز شد.

باجوا به دلیل عدم آمادگی خان برای اطاعت از دستورات باجوا در برخی موارد، توطئه‌هایی را علیه عمران خان آغاز کرد. اولین حمله به عثمان بوزدار اتفاق افتاد. شکست دوم بر سر به رسمیت شناختن اسرائیل بود و سپس زمانی که باجوا از طریق فیض حمید شروع به تصمیم گیری با مشاور امنیت ملی هند، آجیت دوال کرد که عمران خان از آن بی خبر بود.

زمانی که سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به پاکستان در آوریل 2022 برنامه‌ریزی شده بود، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این سفر را رد کرد. عمران خان از وزیر خارجه خود حمایت کرد. باجوا خشمگین بود و فیض حمید یک بازی دوگانه انجام داد. او از یک سو با توافق آتش بس با هند در خط کنترل موافقت کرد و از سوی دیگر عمران خان را متهم به باجوا کرد.

بعدها، رئیس جمهور عارف علوی تلاش زیادی کرد تا به این بن بست پایان دهد، اما فیض حمید به عمران خان توصیه کرد که به باجوا اعتماد نکند. فیض حمید هرگز طرفدار عمران خان نبود. او به بازی دوگانه‌ای با همه از جمله خان ادامه داد.

وی در سال‌های 2019 تا 2022 نیز با برخی از شخصیت‌های مهم خارجی ارتباط برقرار کرده بود و معتقد بود که اگر اقدامی علیه او انجام شود، این شخصیت‌ها او را نجات خواهند داد. این شخصیت‌ها تاکنون کاری برای نجات فیض حمید انجام نداده‌اند.

اقدام علیه فیض حمید مسیر فساد در ارتش را متوقف خواهد کرد، اما مشکل واقعی فساد نیست، بلکه دخالت ارتش در سیاست است. این مداخله راه را برای فساد باز می کند. برای تقویت ارتش باید به دخالت ارتش در سیاست پایان داد. شخصیت‌هایی مانند فیض حمید زاده دخالت ارتش در سیاست هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32908

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *