جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اردیبهشت ماه وعده جدید استارت پروژه کاسا-۱۰۰۰- منافع افغانستان از کاسا ۱۰۰۰-رئیس جمهور قرقیزستان قانون تامین مالی پروژه کاسا یک هزار را تصویب کرد-ایراف

به گزارش ایراف؛ صدر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان، قانون جمهوری قرقیزستان در مورد تامین مالی اضافی برای پروژه کاسا یک هزار آسیای مرکزی-آسیای جنوبی، انتقال و تجارت برق را رسماً تصویب کرد.

براساس این قانون که توسط شورای عالی قرقیزستان (Jogorku Kenesh) در 27 ژوئن 2024 به تصویب رسیده است، اجازه تصویب دو موافقتنامه مالی را با هدف پیشبرد تجارت منطقه‌ای برق صادر شد.

هدف از تصویب این قانون برآوردن الزامات عملکردیِ داخلی برای تصویب توافقنامه‌هایی می باشد که برای اجرا و گسترش پروژۀ کاسا یک هزار بسیار حائز اهمیت است.

دولت قرقیزستان می‌گوید که این ابتکار عمل انتقال برق و تجارت بین آسیای مرکزی و جنوبی را تقویت کرده  و همکاری‌های منطقه‌ای و امنیت انرژی را تقویت خواهد کرد.

پروژه کاسا یک هزار قرار است که برق مازاد را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی منتقل کند و هدف از اجرای آن با ثبات سازی انرژی و رشد اقتصادی در کشورهای شرکت کننده در این پروژه است.

«کاسا ۱۰۰۰» از بزرگ‌ترین پروژه‌های آسیای مرکزی است که قرار است برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق خطوط انتقال انرژی، با طول یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال دهد؛ در چهارچوب این طرح، ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، پروژه بزرگ کاسا ۱۰۰۰، عمدتاً منافع کشورهای مانند قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان را از نگاه ترانزیت و انتقال انرژی برق تأمین می‌کند.

منافع افغانستان از کاسا ۱۰۰۰

پروژه کاسا ۱۰۰۰ در کنار ۵۰ میلیون دلار حق ترانزیت درسال، اهمیت یافتن توقفگاه و اعتبار ترانزیتی افغانستان در آسیا و برخی از امتیازات دیگر، مبلغ ۴۰ میلیون دلار از خدمات همگانی را در سال نصیب کشور افغانستان می‌کند.

پیشنهاد:   تشکیل کنسرسیوم ایرانی برای ورود و سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

مردم افغانستان که سال‌های‌ سال با مشکل کمبود انرژی برق مواجه هستند برای آغاز و تکمیل این پروژه لحظه‌شماری می‌کنند، تا برق ارزان و مطمئن از این رهگذر به‌دست بیاورند.

با این‌همه باید گفت: «کاسا ۱۰۰۰» به‌عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های بازار منطقه‌ای انرژی برق، با ظرفیت انتقال یک هزار و ۳۰۰ مگاوات از کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان به کشور پاکستان، بستر بسیار مناسبی را برای آغاز معاملات خرید و فروش انرژی برق در منطقه فراهم کرده است.

پیشنهاد می شود:پای چینی‌ها به پروژه‌های برقی افغانستان باز شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30327

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *