سخنگوی طالبان: درباره جامعه مدنی افغانستان بعدا صحبت می‌کنیم-ایراف

به گزارش ایراف؛ ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان که رهبری هیات طالبان در نشست دوحه 3 را برعهده دارد، می‌گوید که درباره حضور نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بعدا صحبت خواهد شد.

او در ادامه افزوده است که در نشست دوحه موضوع افغانستان به عنوان یک کشور مطرح است.

به گفته او، جامعه مدنی افغانستان موضوعی مربوط به افغانستان است و با «افغان‌ها مطرح خواهد شد».

این درحالی است که فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز 30 خردادماه در یک نشست خبری گفت که  در دوحه ۳ با طالبان به عنوان یک دولت رسمی رفتار نخواهد شد.

او خاطرنشان کرد: «ما با طالبان به عنوان مقام‌های حاکم رفتار می‌کنیم. با آنان به عنوان دولت به رسمیت‌شناخته شده افغانستان رفتار نمی‌شود».

عدم حضور نمایندگانی از زنان افغانستان و جامعه مدنی این کشور در دوحه 3 با انتقاد جدی چهره‌های سیاسی افغانستان روبرو شده است.

رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی در حکومت قبلی افغانستان و از چهره هایی که همواره از عملکرد طالبان انتقاد می کند در تازه ترین مورد با نشر پیامی در شبکه ایکس، سازمان ملل را به معامله پنهانی با طالبان متهم کرده است.

نبیل نوشته است: «اگر زیر کاسه نیم‌کاسه‌ای نیست، پس چه چیزی سازمان ملل متحد را واداشت تا از اصول اساسی خود در برابر این گروه عدول کند؟ بدون تردید، نشست دوحه به رهبری خلیلزاد و دنباله‌های آن، از جمله نشست سوم دوحه، نمایانگر گفتمان‌های نیابتی با گروه‌های نیابتی است. این نشست‌ها به وضوح نشان‌دهنده چانه‌زنی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کسب منافع مخفی/نیابتی خودشان است، نه منافع مردم افغانستان!»

پیشنهاد:   امید طالبان به لغو تحریم‌ها در نتیجه نشست دوحه

او با اشاره به شروط قبلی سازمان ملل در قبال طالبان، گفته است اگر معامله ای در کار نیست پس چرا سازمان ملل از شرایطش در برابر طالبان کوتاه آمده است؟

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، طالبان را یک گروه نیابتی توصیف کرده و توافقنامه قبلی که میان زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه قبلی آمریکا در امور افغانستان و طالبان در دوحه به امضا رسیده بود را نیز معامله میان گروه های نیابتی خوانده است.

رحمت الله نبیل برگزاری این گونه نشست ها را به سود مردم افغانستان ندانسته و افزوده است که نشست دوحه منافع مردم افغانستان را تامین نمی‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27118

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *