دستگیری یک فرمانده ارشد داعش توسط طالبان در ننگرهار

به گزارش ایراف، حساب‌های نزدیک به طالبان در شبکه‌های اجتماعی خبر دستگیری یکی از فرماندهان ارشد داعش در افغانستان را منتشر کرده اند.

این فرمانده ارشد که با نام ملا ادریس و لقب گل انعام سیرت شناخته می‌شود، در منطقه زاوه شهرستان خوگیانی ننگرهار دستگیر شده است.

ملاادریس از طالبان جدا شده بود تا به داعش خراسان بپیوندند، اما پس از پیروزی طالبان در سپتامبر 2021 با خلیل حقانی از اعضای حکومت سرپرست دیدار و از او خواست شرایط یک زندگی مسالمت آمیز را برای او فراهم کند.

از زمان بازگشت طالبان، داعش تحرکات خود را در افغانستان ادامه داده و مسئولیت حملات مختلف را برعهده گرفته‌اند. در آخرین مورد این گروه مسئولیت حمله به گردشگران خارجی در بازار بامیان را برعهده گرفت.

در مقابل، حکومت سرپرست علاوه بر آنکه حضور داعش در افغانستان را رد کرده از مبارزه علیه این گروه خبر داده است.

طالبان بارها اعلام کرده که داعش در افغانستان ریشه کن و این گروه حضور فیزیکی در این کشور ندارند.

درمقابل، ناظران خارجی اغلب روند فعالیت داعش در افغانستان را صعودی می دانند.

به طوری که انستیتوی صلح آمریکا در ماه مه گزارش داد تهدیدات تروریستی از افغانستان و پاکستان روبه افزایش است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اخیراً در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی به خبرنگاران گفت: تهدیدات هنوز از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه، به رسانه ها گفت: گروه‌هایی چون داعش، القاعده و ساختارهای وابسته که آمادگی کاملی برای جنگ دارند، در افغانستان حضور دارند.

ایمان‌قلی تاسماگامبتوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز در نشست مجمع پارلمانی بلوک امنیت در آلماتی قزاقستان در اظهاراتی مشابه با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش به مسکو گفت که افغانستان کانون اصلی تهدید های فرامرزی برای آسیای مرکزی است.

او گفته بود که حمله تروریستی به تالار شهر کرکوس به وضوح نشان داد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید سخت تر تلاش کنند تا ابزارهای جدیدی برای مبارزه با تروریسم ابداع کنند.

این مقام افزود: در همین حال، افغانستان مرکز اصلی بی‌ثباتی، منبع چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی در آسیای مرکزی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25939

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها