پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

کفار می‌خواهند علما در سیاست نقشی نداشته باشند-دستور تازه رهبر طالبان برای تغییر مقامات امنیتی و محلی-رهبر طالبان: اختلافات و بی‌اعتمادی موجب شکست می‌شود--ایراف

به گزارش ایراف؛ نورالله نوری، وزیر سرحدات (مرزها) و قبایل طالبان می‌گوید به دستور رهبر آنها با هدف تشخیص و رفع مشکلات اساسی مردم در شهرستان‌‌های اطراف خط دیورند به ولایت پکتیا و مناطق مرزی سفر کرده است.

او در این سفر با مقامات محلی و بزرگان اقوام دیدار و تصمیماتی برای حل مشکلات مردم گرفت.

نوری در این دیدار با تشریح جایگاه رهبر و نقش او در جامعه از مسئولان حاضر در جلسه خواست تا در تشخیص و رفع مشکلات مردم در شهرستان‌های همجوار خط دیورند تلاش کنند و با شفافیت با مردم سخن بگویند.

او خاطرنشان کرد: مردم در 20 سال اخیر و در جهاد به ما کمک کردند، با ما جهاد کردند و اکنون وظیفه ماست که به آنها خدمت کنیم و مشکلات آنها را حل کنیم.

او ادامه داد که کمیته‌ای به منظور حل مشکلات مردم نواحی نزدیک به دیورند و شهرستان‌های آن تشکیل و نقاط مرزی تشخیص و خط کشی شده و کار عملی براساس طرزالعمل خاص وزارتخانه آغاز خواهد شد.

این درحالی است که به دستور رهبر طالبان کمیته‌های مشابهی در ولایت‌های کنر، نورستان و ننگرهار به منظور حل مشکلات مردم ر شهرستان‌های مرزی تشکیل شده است

این در حالی است که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان نیروهای مرزی طالبان رها با نیروهای مرزی پاکستان درگیر شدند و در این درگیری‌ها شماری جان خود را از دست داده‌اند.

طالبان مرز کنونی میان افغانستان و پاکستان را به رسمیت نمی‌شناسند و به سبک رهبران پیشین افغانستان آن را «خط فرضی» می‌نامند؛ خطی که میراث استعمار انگلیس است.

پیشنهاد:   امید جدید یا تکرار شکست‌های گذشته؟

این در حالی است که پاکستان می‌گوید، مرز کنونی میان دو کشور مرزی بین‌المللی است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

این اختلاف، یکی از دلایل تنش‌های مرزی مستمر میان طالبان و پاکستان محسوب می‌شود؛ تنش‌هایی که گاهی به رویارویی مستقیم نظامی میان دوطرف انجامیده و علاوه بر تلفات انسانی، موجب انسداد مرزها و زیان‌های سنگین تجاری و اقتصادی به دو کشور شده است.

در این میان اما مشخص نیست که کمیته‌ای از سوی رهبر طالبان تعیین شده آیا به مشکلات اقوام و قبایل آنسوی دیورند نیز رسیدگی می‌کند یا خیر.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33160

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *