پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

دسترسی مبارزان کشمیری به تسلیحات آمریکایی در افغانستان؛ چالش جدید امنیت منطقه‌ای

به گزارش ایراف، رسانه هندی دیکن هرالد (DECCAN HERALD) به تازگی گزارش داده است که در یک تحول نگران کننده، گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که تسلیحات پیشرفته‌ای که ارتش آمریکا در افغانستان پس از عقب نشینی در سال 2021 برجای مانده است. از طریق پاکستان به جامو و کشمیر منتقل می‌شود. این افشاگری نگرانی‌های امنیتی را در منطقه‌ای که در حال حاضر ناآرام است افزایش داده است.

براساس این گزارش هفته گذشته مقامات هندی گزارش دادند که مهاجمان از تفنگ‌های تهاجمی کارابین M4 ساخت آمریکا در جریان یک حمله در بادنوتی در نزدیکی ماچدی در منطقه بیلاوار ناحیه کاتوا استفاده کردند. همچنین از  تسلیحات مشابهی در نبردهای قبلی در دودا، پونچ و راجوری نیز استفاده شده است.

این گزارش می‌افزاید که آژانس‌های اطلاعات مرکزی قبلاً نشان داده بودند که تدارکات، تسلیحات و مهمات مورد استفاده در حمله تروریستی پونچ سال گذشته که منجر به کشته شدن پنج سرباز شد، از افغانستان تحت حاکمیت طالبان است.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که گلوله‌های مورد استفاده در حمله پونچ از افغانستان بوده است که توسط نیروهای آمریکایی پس از عقب نشینی در این کشور به جا مانده است. نیروهای امنیتی اغلب تسلیحات پیشرفته ای فراتر از AK-47 را از مهاجمان کشته شده کشف کرده‌اند.

هنگامی که نیروهای آمریکا در آگوست 2021 از افغانستان خارج شدند، انبار قابل توجهی از تجهیزات نظامی از جمله سلاح‌های سبک، مهمات، خودروهای زرهی و فناوری‌های نظارتی پیچیده را برجای گذاشتند.

این درحالی است که علیرغم تلاش‌ها برای از کار انداختن برخی تجهیزات پیشرفته، مقدار قابل توجهی از سلاح‌های کاربردی به دست طالبان افتاد.

پیشنهاد:   واکنش های گسترده به حمله مسلحانه به شهروندان خارجی در بامیان

رهگیری‌های اطلاعاتی اخیر و گزارش‌های زمینی نشان می‌دهد که این سلاح‌ها از طریق مرزهای طولانی و غیرقابل کنترل افغانستان و پاکستان قاچاق شده و سپس به جامو و کشمیر منتقل می‌شوند.

این امر می‌تواند به طور قابل توجهی گروه‌های شبه نظامی فعال در منطقه را افزایش دهد.

این گزارش به نقل از یک افسر ارشد پلیس که در عملیات‌های «ضدتروریستی» نقش داشته آورده است: هجوم احتمالی تسلیحات پیشرفته تهدیدی جدی برای اهداف نظامی و غیرنظامی است. نیروهای امنیتی، که قبلاً در یک عملیات طولانی مدت ضد شورش شرکت کرده بودند، اکنون با چشم‌انداز تروریست‌های مسلح به تجهیزات پیشرفته‌تر و کشنده روبرو هستند.

وی افزود که این پیشرفت می‌تواند به افزایش دفعات و شدت حملات منجر شود و ثبات شکننده منطقه را بیشتر به چالش بکشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29528

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *