دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
پیرمحمد ملازهی کارشناس برجسته مسائل افغانستان درگذشت

به گزارش ایراف، پیرمحمدملازهی کارشناس برجسته مسائل افغانستان و پاکستان در سال 1325 روستای پسکوه شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان متولد شد.

پس از سپری کردن تحصیلات اولیه در سراوان برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان وارد زاهدان شد. سپس با قبولی در دانشگاه وارد تهران شد و بعداز ایفای وظیفه در وزارت کشاورزی ، آموزش و پرورش و صداوسیما در نهایت به عنوان کارشناس در صداوسیما ایفای وظیفه کرد.

ایشان پنجاه سال را به عنوان کارشناس مسائل خاورمیانه، افغانستان و پاکستان در صداوسیما فعالیت کردند. همچنین از ایشان یادداشت‌ها و مقالات مختلفی در مورد افغانستان وجود دارد.

پیرمحمدملازهی به عنوان تحلیلگر شرق آسیا فعالیت رسانه‌ای خود را با کار در مجله زنجانی در سال 1346 در تهران آغاز کردند. سپس دامنه این فعالیت‌ها گسترده و ایشان را در تهران ماندگار کردند.

ملازهی را می‌توان بر کارشناسان برجسته ایرانی در حوزه افغانستان نام برد.

ایشان در جریان یکی از مصاحبه‌های خود با خبرگزاری‌های داخلی پیرامون روابط ایران و افغانستان پس از بازگشت طالبان گفته بود که «در واقع آینده ایران و افغانستان، بستگی به رویکرد اتخاذی طالبان دارد که آیا قصد دارد به سمت انحصار قدرت پیش برود و یا اینکه با تشکیل یک دولت فراگیر سایر قومیت‌ها و گروه‌های سیاسی را نیز در قدرت سهیم می‌کند».

ایشان در آخرین مصاحبه خود با ایراف پیرامون امنیت چابهار و  رقابت‌های منطقه‌ای پیرامون کریدورها صحبت کردند.

آقای ملازهی در گفت‌وگو با ایراف گفته بود که مسئله اصلی برای چابهار حفظ ثبات و امنیت است تا شرایط برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی آماده شود و بتوانند آنجا سرمایه‌گذاری بکنند. ولی حملات تروریستی مانند حمله جیش‌العدل، چابهار را از جریان رقابتی با دیگر بنادر منطقه خارج می‌کند.

آقای ملازهی در مورد اهمیت بندر چابهار گفته بودند که واقعیت این است که چابهار به لحاظ اقتصادی برای ایران، هند، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی که محصور در خشکی هستند از اهمیت خاصی برخوردار است. اما مشکل این است که معاهده‌ای که میان ایران، افغانستان و هند زمان حکومت محمد اشرف غنی امضا شد، به خوبی پیش نرفته است. در واقع دست‌های دیگری در کار هستند که این معاهده عملیاتی نشود.

وی در ادامه توضیح داد: می‌توان گفت که چابهار بخشی از رقابت‌های کلی در سطح منطقه‌ و حتی در سطح بین‌المللی بین چین و آمریکا است.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره از ثبات امنیت چابهار صحبت کرد و گفت: بنابراین مسئله اصلی برای چابهار حفظ ثبات و امنیت است تا شرایط برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی آماده شود و بتوانند آنجا سرمایه‌گذاری بکنند. ولی حملات تروریستی مانند حمله جیش‌العدل، چابهار را از جریان رقابتی که با دیگر بنادر منطقه از جمله گوادر در پاکستان، صحار در عمان و جبل‌علی در امارات دارد، خارج می‌کند. به همین دلیل به سود بقیه بنادری که در منطقه فعالیت دارند تمام می‌شود.

ملازهی در 6 خرداد 1403 در بیمارستان توس تهران درگذشت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21859

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها