چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
درک روسیه از افغانستان، دستخوش تغییری مهم شده است

ذاکر جلالی، مشاور وزارت خارجه طالبان در واکنش به اظهارات چند روز اخیر مقام های ارشد روسی در مورد حکومت سرپرست افغانستان گفت که این سخنان نشان دهنده تغییر مهم در درک روسیه نسبت به این کشور است.

به گزارش ایراف، ذاکر جلالی مشاور حکومت سرپرست در صفحه ایکس خود نوشته است که «اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه، دمیتری مدودف، رئیس شورای امنیت ملی و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه به صراحت تاکید کرده است که روابط با حکومت سرپرست یک ضرورت است».

او این اظهارات را نشان دهنده عزم سیاسی و رضایت برای گسترش و توسعه روابط خواند. همچنین به گفته این مقام حکومت سرپرست، این یک تحول مهم در درک سیاسی روسیه از حکومت سرپرست است.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز گذشته پس از بازگشت از سفر به ازبکستان در جریان یک نشست خبری، ضمن بیان اینکه مشکلاتی در افغانستان وجود دارد، تعامل با این کشور را یک نیاز خواند.

او همچنین افزود که طالبان امروز افغانستان را کنترل می‌کنند و مرکز قدرت در این کشور اند و روسیه ناگزیر است با آنان روابط برقرار کند. پوتین تصریح کرد که ما باید با واقعیت حرکت کنیم و برپایه آن روابط ایجاد کنیم.

علاوه بر این، دمیتری مدودف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز روز گذشته ضمن اشاره به اقدام احتمالی برای حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه روسیه از امکان بالای برقراری روابط تمام عیار با طالبان خبر داد.

این مقام روس به خبرگزاری تاس گفته است که با توجه به اینکه چشم انداز ژئوپلیتیک طی ۲۰ سال گذشته تغییر کرده است، اکنون طالبان قدرت را در اختیار دارند و ما به برقراری روابط تمام عیار به آنها نزدیک هستیم.

مدودف در همین رابطه اذعان کرده است که ۲۰ سال دوره زمانی نسبتاً طولانی است که در این مدت چیزهای زیادی می تواند تغییر کند. در همین راستا، ما در اوایل قرن بیست و یکم بر این باور بودیم که طالبان تروریست هستند و در همین خصوص آمریکایی ها را در مبارزه با افراط گرایی شریک می دانستیم، اما اکنون همه چیز فرق کرده است، چرا که اکنون آمریکا از تروریست ها حمایت می کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که روز دوشنبه مسکو اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که نام طالبان از فهرست سازمان های ممنوعه روسیه حذف شود.

در همین رابطه، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان روز دوشنبه گفت که وزارتخانه های امور خارجه و دادگستری روسیه در گزارشی به رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که طالبان را می‌توان از فهرست سازمان‌های ممنوعه خارج کرد.

اظهاراتی که سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر آن را عملی منطقی در راستای تحقق منافع ملی عنوان کرد.

اما این اظهارنظرهای بی سابقه عالی ترین مقامات روس پس از اعلام تاریخ برگزاری سومین نشست دوحه این پرسش را خلق می کند که آیا این امر برای تقویت موضع طالبان در نشست دوحه سه است؟ علی موجانی، پژوهشگر مسائل افغانستان در همین رابطه می گوید آیا میدانی که روسیه برای امتیازگیری بیشتر طالبان در دوحه از سازمان ملل و آمریکا باز کرده است، قدرت چانه زنی بیشتری برای حکومت سرپرست افغانستان ایجاد می کند یا کوششی برای عدم اخذ نتیجه؟

 به هر روی این اظهارنظرها به علت اعتماد به نفسی که برای طالبان ایجاد می کند به تقویت وجهه طالبان و قدرت چانه زنی آن در عرصه بین المللی کمک خواهد کرد.

البته این امر برای روسیه هم نفوذ بیشتری در افغانستان، جایی که ایالات متحده آن را ترک کرده و اکنون در تلاش برای بازگشت به آنجاست را به دنبال خواهد داشت.

تقویت نقش روسیه به عنوان بازیگری مهم در منظومه امنیت منطقه‌ای از طریق نفوذ به افغانستان ضمن آنکه اهداف کرملین را تامین می کند به تحقق اهداف جهانی روس ها نیز کمک خواهد کرد.

در این رابطه مطالعه شاهین: حذف نام طالبان از فهرست سیاه دولت روسیه منطقی است پیشنهاد می شود.

درباره ی پوتین: ارتباط با طالبان یک نیاز است بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22267

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها