تازه‌ترین‌ها:

رد شدن حضور طالبان در نشست بریکس

به گزارش ایراف موج بعدی گسترش بریکس در اجلاس سالانه این گروه در شهر کازان روسیه در ماه اکتبر برگزار خواهد شد و انتظار می رود حد اقل 10 عضو جدید به این سازمان بپیوندند.
روسیه به عنوان رئیس فعلی بریکس، اجلاس سالانه این گروه را از 22 تا 24 اکتبر در کازان برگزار خواهد کرد.

پیش از این در ماه گذشته میلادی، سرگئی لوکاشویچ، معاون اول وزیر خارجه بلاروس، اعلام کرده بود که کشورش همراه با الجزیره، بنگلادش، بحرین، بولیوی، ونزوئلا، ویتنام، کوبا، هندوراس، اندونزی، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، سنگال و تایلند در اولین گروه نامزدهای بریکس قرار دارد.

چندین کشور دیگر از جمله ترکیه، زیمبابوه و بورکینافاسو و افغانستان نیز قصد خود را برای پیوستن اعلام کرده‌اند. این سازمان که در سال 2006 توسط روسیه، چین، هند و برزیل تأسیس شد، در سال 2011 آفریقای جنوبی را به عنوان عضو پذیرفت.

در اوایل امسال، بریکس با استقبال از چهار عضو جدید – ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی – گسترش یافت.
تاکنون، حداقل 34 کشور علاقمندی خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کرده‌اند، همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جلسه سران بریکس در اوایل سپتامبر اعلام کرد.

حکومت طالبان بارها درخواست خود را برای شرکت در اجلاس سران بریکس ارائه کرده است اما بارها با این موضوع مخالفت شده است.

آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که هنوز با درخواست طالبان برای شرکت در نشست سران بریکس موافقت نشده است.

رودنکو گفت کشورهای بریکس هنوز برای حضور نماینده طالبان در این نشست به اجماع نرسیده‌اند.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، روز پنج‌شنبه، ۱۲ میزان، گزارش داد که آندری روندکو گفته است دعوت از مهمانان با اجماع کشورهای بریکس صورت می‌گیرد.
او با اعلام اینکه هنوز درباره شرکت طالبان توافقی وجود ندارد، افزود که هیچ‌چیز را نمی‌توان رد کرد.

ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه، چند روز پیش گزارش داد که طالبان با ارسال نامه‌ای به یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواهان حضور در نشست رهبران بریکس شده است.

در این نامه آمده است که عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، علاقمند به حضور در نشست بریکس در شهر کازان است.

اعضای اصلی گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند. این گروه با عضویت مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و اتیوپی در ابتدای سال جاری میلادی گسترش یافت.

ذبیح‌الله مجاهد، روز چهارشنبه، ۴ مهر، به رادیو-تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول طالبان گفت که کشورهای قدرتمند در عرصه اقتصاد در بریکس عضویت دارند و به همین دلیل نمایندگان طالبان می‌خواهند در نشست آتی شرکت کنند. او افزود که این اقدام می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای افغانستان فراهم کند.

طالبان در روسیه همچنان به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. با این حال، مسکو روابط دیپلوماتیک با طالبان دارد و در حال حاضر هم امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مسکو است تا در نشستی درباره افغانستان شرکت کند.

نشست فرمت مسکو درباره افغانستان در چهارم اکتبر برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36633

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *