جنبش تحفظ پشتون

به گزارش ایراف، به نقل از دان نیوز، وزارت کشور پاکستان هیچ اطلاعیه ای صادر نکرده است، اما چند نفر به دان تایید کرده اند که اسامی آنها به برنامه چهارم اضافه شده و به اداره مبارزه با تروریسم فرستاده شده اند.

به گفته این منابع، این اقدام به توصیه کمیته های اطلاعات ولسوالی ها صورت گرفته است.

علاوه بر این، دنیا نیوز پاکستان نیز نوشت: اسامی 52 نفر متعلق به ولسوالی های مختلف خیبر پختونخوا به دلیل کمک به جنبش «ممنوعه تحفظ بلوچ» تحت بخش 11EE قانون ضد تروریسم پاکستان در سال 1997 در جدول 4 گنجانده شده است.

افرادی که اسامی آنها در جدول چهارم درج شده است مربوط به مناطق وزیرستان جنوبی، سوابی، باجور، خیبر، مالاکند و مهمند هستند.

درج نام در برنامه چهارم قانون مبارزه با تروریسم به این معنی است که اگر شخص مورد نظر وابستگی مستقیم یا غیرمستقیم به سازمان ممنوعه داشته باشد، تحریم‌های اعمال شده برای این افراد شامل ممنوعیت گذرنامه، مسدود کردن حساب‌های بانکی-مالی،محدودیت های کمک و اعتبار، محدودیت های مجوز تسلیحات، و محدودیت های مجوز اشتغال است.

مطابق با گزارش دان نیوز، بالاچ قادر بلوچ رئیس سازمان دانش آموزی بلوچ، صمند بلوچ دبیرکل و شاکر بلوچ دبیر اطلاع رسانی از جمله افرادی هستند که نام آنها در برنامه چهارم درج شده است.

نام بوهر صالح بلوچ، رئیس یکی دیگر از فراکسیون های سازمان دانشجویان بلوچ وابسته به حزب ملی (NP) نیز در این فهرست قرار گرفته است.

بالاچ بلوچ گفته است که از ما خواسته شده تا به پلیس مبارزه با تروریسم گزارشی ارائه دهیم اما، ما تاکنون چنین اقدامی نکرده ایم.

نام عابد میر ،مؤلف چندین کتاب نیز در فهرست چهارم آمده است.

اکرم دوست، فعال اجتماعی، که اغلب در راهپیمایی های بازیابی مفقودین شرکت می کند، نیز در این لیست قرار گرفته است.

مقامات وزارت کشور پاکستان به درخواست ناشناس ماندن تأیید کردند که ده ها نام به فهرست چهارم اضافه شده است و افزودند که حدود 300 نام برای درج در فهرست چهارم نهایی شده است که از این میان 130 نفر اهل کویته هستند.

مالک بلوچ، رئیس حزب ملی پاکستان (NP) مدعی شده است که نام 3000 نفر در برنامه چهارم گنجانده شده است.

مالک بلوچ گفت: من می دانم که بسیاری از مردم میهن پرست هستند، چرا دولت آنها را به سمت ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) سوق می دهد؟ وی ابراز نگرانی کرد و گفت که این روند به نفع کشور نخواهد بود.

مهرنگ بلوچ، رئیس کمیته همبستگی بلوچ (BYC) نیز تایید کرده است که اسامی کارگران BYC نیز در برنامه چهارم درج شده است.

لازم به ذکر است که اسلام آباد یکشنبه 15 مهر اعلام کرد که جنبش تحفظ پشتون‌ها را در لیست سازمان‌های ممنوعه قرار داده است و این جنبش حق فعالیت در این کشور را ندارد.

جنبش تحفظ پشتون‌ها، یکی از گروه‌های سرشناس حامی حقوق پشتون‌ها در پاکستان است که بارها نسبت به تبعیض و رفتارهای غیرقانونی ارتش پاکستان، اعتراض کرده است.

این جنبش ارتش پاکستان را متهم کرده که به رفتارهای ضد حقوق بشری مثل «کشتار غیرقانونی» و «ناپدیدسازی اجباری» پشتون‌ها در مناطق قبایلی دست زده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37293

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *