شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
درانی: روابط با طالبان «چندان تیره نیست»؛ امیدواریم به زودی «مذاکرات رسمی» آغاز شود-ایراف

به گزارش ایراف؛ آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان روابط تیره بین دو کشور را کم اهمیت جلوه داد و اظهارداشت که هر دو طرف مذاکرات پرباری را در قطر انجام داده‌اند و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات رسمی میان آنها «به زودی» انجام شود.

در روزهای 11 و 10 تیرماه نمایندگانی از 25 کشور جهان و 8 سازمان بین ‌المللی برای حضور در به قطر رفتند تا در دور سوم گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد ادغام افغانستان در جامعه بین المللی شرکت کنند.

هیات پاکستان در حاشیه این کنفرانس در بحبوحه تشدید تنش‌ها با طالبان با هیات حاضر از این گروه در نشست دوحه ضیافت شام برگزار کردند.

هفته گذشته، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، پس از آنکه مقامات اسلام آباد کابل را به دلیل تسهیل حملات برای گروه تی تی پی علیه پاکستان متهم کردند، افزود که آنها می‌توانند حملات فرامرزی را در داخل افغانستان برای هدف قرار دادن مخفیگاه‌های شبه نظامیان انجام دهد.

در پاسخ، افغانستان به پاکستان نسبت به چنین اقدامی هشدار داد و گفت که این اقدام «عواقبی» خواهد داشت.

وزیر دفاع پاکستان در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی به عرب نیوز گفت: امیدوارم گفتگوهای رسمی با افغانستان به زودی آغاز شود، اما نمی‌توانم هیچ چارچوب زمانی برای از سرگیری مذاکرات اعلام کنم.

درانی به عرب نیوز گفت که روابط دوجانبه پاکستان و افغانستان چندان تیره نیست، زیرا فعالیت‌های تجاری بین دو کشور ادامه دارد و سفارت پاکستان در کابل نیز برای اتباع افغان ویزا صادر می‌کند.

وی ادامه داد: نشست قطر فقط یک تعامل غیررسمی بود. ما کانال‌های دیگری برای شروع مذاکرات دوجانبه داریم.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی دولت موقت افغانستان در قطر نیز به عرب نیوز عنوان کرد که تعامل قطر بین مقامات دو کشور یک تعامل غیررسمی بود، اگرچه این امید را ایجاد کرده بود که کابل و اسلام‌آباد راه‌هایی برای “غلبه بر هرگونه سوء تفاهم” بیابند.

او گفت: از روز اول، ما خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و پاکستان برای ثبات اقتصادی برای آنها و خودمان بودیم. تنش و روابط تیره هرگز به نفع کسی نخواهد بود. امیدوارم هر دو کشور کانال‌های دیپلماتیک مربوطه خود را برای حل و فصل مسائل فعال کنند.

این در حالی است که مولانا فضل الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام در واکنش به اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی بر حمله بر مراکز تی تی پی در خاک افغانستان، این اقدامات را ناشی از شکست‌های اسلام آباد خواند.

رهبر جمعیت علمای اسلام گفت: پاکستان عامل اصلی بمباران خاک افغانستان در ۲۰ سال گذشته بوده است.

همچنین خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان به تازگی در گفت‌گو با رسانه‌ها از انجام عملیات حمله به پناهگاه‌های فرامرزی تی تی پی خبر داد.

او هفته گذشته در صحبت با بخش اردوی صدای آمریکا گفت که کشورش قصد دارد تحت عملیات «عزم استحکام» پناهگاه های فرامرزی تی تی پی در افغانستان را مورد حمله قرار دهد.

وزیر دفاع پاکستان همچنین در گفت‌وگو با بی بی سی تاکید کرد که به این تصمیم پایبند است و به عملیات‌های خود ادامه می دهند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به این اظهارات گفت: به هیچ کشوری از خاک افغانستان آسیب نرسیده است و افغانستان در مسایل داخلی کشورها نیز دخالت نخواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27655

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها