جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تروریسم فعال در افغانستان تهدیدی برای منطقه است-ایراف

به گزارش ایراف، رسانه پاکستانی دان گزارش داده است که آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در یک میزگرد با موضوع «روابط پاکستان و افغانستان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» که در انستیتوت مطالعات منطقه‌ای اسلام آباد برگزار شد، گفت که گروه ستیزه جوی تحریک طالبان پاکستانی «خط قرمز» این کشور است و این امید وجود داشت که دولت موقت افغانستان اقدام موثری را علیه این سازوکار انجام دهد.

وی با ترغیب دولت موقت طالبان در کابل به برداشتن گام‌هایی علیه گروه‌های تروریستی بر اهمیت تعامل با دولت افغانستان با صبر و استقامت تأکید کرد.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که ارتش پاکستان سه تروریست را که قصد نفوذ به مرز پاکستان و افغانستان را در منطقه دیره خیبرپختونخواه داشتند، کشت.

درانی در این نشست گفت که پاکستان خواهان شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در افغانستان است که بازگشت بیش از 3میلیون پناهجوی افغان را که درحال حاضر در این کشور اقامت دارند، تسهیل کند.

وی از جامعه بین المللی به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواست تا راهبردهایی را برای بازگشت آبرومندانه پناهجویان افغان به وطن خود ارائه دهند.

او همچنین افزود که تلاش‌های دولت افغانستان برای ریشه کن کردن تریاک در نشست دوحه سازمان ملل در اوایل ماه جاری مورد تایید طرف‌های ذینفع قرار گرفت.

این نماینده ویژه خواستار رفع موانع تجارت بین دو کشور همسایه و ترانزیت کالاهای پاکستان از طریق افغانستان به آسیای مرکزی شد.

وی درخواست تسریع پروژه‌های اتصال منطقه‌ای مانند پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند و خط انتقال برق کاسا-1000 از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان را نیز مطرح کرد.

پیشنهاد:   رهبر انصارالله: رسانه‌های عربی و اسلامی پس از ۱۱ سپتامبر با آمریکا همراه شدند

آصف درانی از دولت پاکستان خواست که به مبارزه با قاچاق از افغانستان ادامه دهد.

علاوه بر آصف درانی؛ ابرار حسین، سفیر پیشین پاکستان در افغانستان در سخنانی بر اهمیت مدیریت مرزها در روابط دو کشور تاکید کرد.

سفیر پیشین پاکستان از کشورهای منطقه خواست تا به دولت موقت طالبان در رسیدگی به مسائل مربوط به ظرفیت خود در رابطه با مقابله با تروریسم نشأت گرفته از افغانستان کمک کنند.

روابط افغانستان تحت کنترل طالبان و پاکستان در جریان سه سال گذشته در مسیری از تنش ها و اختلافات قرار دارد. فعالیت و تحرکات تی تی پی در پاکستان که منجر به افزایش تهدیدات و ناامنی در این کشور شده است، عامل اصلی اختلافات دو کشور است.

این درحالی است که پاسخ منفی طالبان به درخواست های اسلام آباد برای همکاری در مهار این گروه که گفته می‌شود از خاک افغانستان سازماندهی می شود، بحران امنیتی پاکستان را پیچیده و دشوار کرده است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30151

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *