درانی به مجاهد: تغییر روابط اسلام‌آباد با طالبان مشروط به حل مسأله «تی‌تی‌پی» است

به گزارش ایراف؛ اکسپرس تریبیون با انتشار مطلبی در سایت خود به دیدار هیات پاکستان در دوحه با نمایندگان طالبان اشاره کرده است.

این رسانه نوشته است که پاکستان و طالبان افغانستان برای اولین بار در چند ماه اخیر در پایتخت قطر در حاشیه دوحه 3 دیدار کردند و در رابطه با تحریک طالبان پاکستان (TTP) گفت‌وگوهای مهمی انجام داده‌اند.

دیدار هیات طالبان با هیات پاکستان در محل اقامت سفیر پاکستان در قطر، بین آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و سرپرست هیات اعزامی آنها به دوحه 3 روز دوشنبه انجام شده است.

اکسپرس تریبیون در ادامه نوشته است که سفیر پاکستان در قطر، ذبیح‌الله مجاهد را به ضیافت شام دعوت کرد و در این مراسم او با آصف درانی سفیر پاکستان گفتگو کرد.

مجاهد در این دیدار تعامل خود با پاکستان را «خوب» خواند و ابراز امیدواری کرد که روابط بین دو همسایه بهبود یابد.

همچنین آصف درانی گفته است که در مورد نشست دوحه و مسایل منطقه‌ای با هیئت طالبان گفتگو کرده است.

این دیدار در حالی برگزار شده است که تنش‌ها میان پاکستان و طالبان افغانستان در حال افزایش است.

پس از آنکه وزیر دفاع پاکستان تهدید به حمله بر پایگاه های «تی تی پی» درخاک افغانستان کرد و گفت که ممکن است برای هدف قرار دادن مخفیگاه‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان به حملات مرزی متوسل شود، تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد افزایش یافت.

منابع گفته‌اند که این نشست بخشی از تلاش‌های مجدد پاکستان برای متقاعد کردن طالبان افغانستان برای خلاص شدن از شر تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته به آن بود. آخرین فشار پس از آن صورت گرفت که پاکستان تصمیم گرفت از همه گزینه‌های دیپلماتیک ممکن برای حل مسئله تحریک طالبان پاکستان استفاده کند.

در همین حال یک منبع روز سه‌شنبه به اکسپرس تریبون گفت که به طرف طالبان گفته شده که هیچ مشکلی بین دو همسایه به جز تحریک طالبان پاکستان وجود ندارد.

درانی به سخنگوی طالبان گفت که اگر کابل به این موضوع رسیدگی کند، روابط دو کشور شاهد چرخش مثبت خواهد بود.

نمایندگان پاکستان و طالبان علاوه بر برگزاری نشست دوجانبه در حاشیه کنفرانس دوحه با نمایندگان قطر و ازبکستان در مورد پروژه ریلی افغان – ترنس که پاکستان و ازبکستان را از طریق افغانستان به هم وصل می‌کند، گفت‌وگو کنند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد پس از نشست دوحه تصریح کرد که نشست دوحه و حضور هیأت طالبان نباید به عنوان به رسمیت شناختن طالبان یا گامی در جهت آن تلقی شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که با این حال او تصریح کرد که حضور طالبان در دوحه 3 به معنای این نیست که سازمان ملل متحد موضوع آموزش دختران و حقوق بشر و زنان را فراموش کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27542

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها