جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ داوود مرادیان، رئیس انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان‌ در واکنش به «همایش خبرنگاران در تبعید» و «خبرنگاران رسانه‌های زیر حاکمیت طالبان» به میزبانی بلژیک در شهر بروکسل می‌گوید که این نشست بار‌ دیگر‌ نشان داد که هنوز هم بخشی از قشر پرسشگر افغانستان (خبرنگاران) از چیستی تداوم‌ منازعه در افغانستان بی‌خبر ‌و یا‌ بی‌تفاوت می‌باشند.

به گفته‌ی او سیاست «هم به نعل و‌ هم به میخ»، رفتار خیلی از بازیگران سیاسی افغانستان در دهه‌های اخیر بوده است.

او با اشاره به حضور «خبرنگاران رسانه‌های زیر حاکمیت طالبان» به‌ویژه خبرنگاران تلویزیون طلوع در بروکسل خاطرنشان کرد که تلویزیون طلوع از نشانی آزادی بیان به شهرت جهانی رسید و مالک آن یک‌ میلیونر و دارای مکان‌های مجلل در نیویورک، دوبی‌ و سیدنی‌‌ شد. اما پس از بازگشت طالبان تبدیل به بلندگوی‌ رسانه‌ای طالبان با حمایت مالی قطر شده است.

این درحالی است که پس از بازگشت سراج‌الدین حقانی از حج جمعی از کارمندان تلویزیون طلوع به دیدار او رفتند.

داوود مرادیان در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: اگر‌ قرار است که افغانستان پسا طالبانی به‌وجود آید، باید بین دو‌ طرف‌ خط‌بندی سیاسی و رفتاری ایجاد شود. خبرنگارانِ که در‌ کابل در خدمت دستگاه طالبان خود را قرار داده‌اند نمی‌تواند و‌ نباید در‌کنار خبرنگاران ضد طالبان بنشینند.

او افزود که در‌ فردای بعد از حاکمیت طالبانی در افغانستان تمام کسانی‌که در‌ خدمت دستگاه طالبانی هستند، باید پاسخ‌گوی‌ رفتار ‌گزینشی خود باشند.

به گفته‌ی او «ناچاری» دفاع مشروعی نخواهد بود. «بولانی فروشی» و پاک‌ کردن خیابان‌های‌کابل شرافت‌مندانه‌تر‌ از تبلیغات چی‌بودن طالبان است.

مرادیان اضافه کرد که در حاکمیت‌های استبدادی و‌ غیرقانونی مانند طالبان فقط دو‌نوع فعالیت سیاسی وجود دارد؛ همراهی و یا مقاومت و گزینه بی‌طرفی وجود ندارد.

او نوشته است که پشتیبانی دولت‌های اروپایی از جمله اتحادیه اروپا از این‌گونه نشست‌ها بار دیگر‌ واقعیت سیاست و نگاه دولت‌های اروپایی را به افغانستان به نمایش گذاشت.

رئیس انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان‌ در ادامه می‌نویسد که خیلی از اروپاییان، وحشت و خشونت، زن‌ستیزی‌ طالبان را بخشی از ذات، فرهنگ ‌‌و‌ دین تمام مردم افغانستان می‌دانند؛ بنابراین بازگشت طالبان، اتفاق عجیبی برای آن‌ها نمی‌باشد.

او می‌گوید که موضوعاتی چون حقوق‌بشر، برابری زنان، دموکراسی، رسانه‌های آزاد از دید خیلی از اروپاییان منحصر به «باغ اروپا» می‌باشد نه در «جنگل‌های» مانند افغانستان.

این درحالی است که جمعی از خبرنگاران افغانستانی در تبعید در بلژیک گردهم آمدند و وضعیت افغانستان را بررسی کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34814

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *