خودداری کابل از همکاری با اسلام آباد در پرونده مهندسان چینی | مجاهد: پاکستان به دنبال ایجاد بی‌اعتمادی میان پکن و کابل است-ایراف

به گزارش ایراف، تربیون پاکستان روز گذشته در گزارشی نوشت که شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، وزیر کشور را با درخواست کمک از افغانستان در مورد تحقیقات جاری پیرامون حمله بر مهندسان چینی در درون پاکستان روز 26 مارس به کابل فرستاده بود.

محمدخرم آغا؛ وزیر کشور پاکستان در این سفر با محمد نبی عمری، معاون موقت وزارت داخله طالبان  دیدار و شواهدی مبنی بر ارتباط حمله به مهندسان چینی با خاک افغانستان را با او به اشتراک گذاشت.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است که طرف افغان با بررسی یافته‌های این تحقیقات موافقت و عزم خود را برای همکاری با طرف پاکستانی برای رساندن این تحقیقات به نتیجه منطقی را اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است: «طرف افغان تعهد خود را برای جلوگیری از استفاده از خاک خود برای هرگونه فعالیت تروریستی علیه سایر کشورها از جمله پاکستان تکرار کرد».

تریبیون در ادامه نوشته است که سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان اظهارات مقامات پاکستانی را رد کرده است و گفته است که پاکستان در تلاش است بین کابل و پکن بی‌اعتمادی ایجاد کند.

ذبیح الله مجاهد ادامه داد: این موضوع ربطی به افغانستان ندارد و پاکستان باید امنیت خود را تامین کند. هدف قرار دادن اتباع چینی در پاکستان به پاکستان مربوط می شود و ربطی به افغانستان ندارد. گزارش منتشر شده توسط پاکستانی‌ها تلاشی برای ایجاد بی اعتمادی بین چین و افغانستان است.

او همچنین گفت که ما بارها این موضوع را تکذیب و غیرمنطقی دانست.

در همین حال؛ اسحاق دار، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که مظنونان حمله تروریستی 26 مارس به مهندسان چینی شناسایی شدند. وزیر کشور و مقامات وزارت خارجه به کابل سفر کرده‌اند تا مقامات افغانستان را در مورد افراد دخیل در این حمله آگاه کنند.

همچنین ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست خبری هفتگی خود باتوجه به نگرانی‌های جدی پاکستان در مورد تروریسم که از سوی افغانستان با آن مواجه هستند، با افغانستان کانال‌های ارتباطی قوی دارند.

به گفته ممتاز زهرا بلوچ، در جریان دیدار وزیر کشور پاکستان با معاون وزیر کشور افغانستان، مقامات افغانی از عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای ثالت از جمله پاکستان  تعهد کردند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که کابل بارها درخواست پاکستان مبنی بر همکاری در مهار تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و این امر را داخلی می داند. اما با فشار فزاینده اسلام آباد در این مسئله و درخواست های مکرر چین از این کشور برای مهار تروریسم منجر به آن شده که اسلام آباد از مجراهای گوناگون خواستار کمک دولت کابل شود.

پیشنهاد می شود: حمایت چین از تحقیقات پاکستان درباره پرونده ترور مهندسان چینی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22744

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها