پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

خواست پاکستان از آمریکا برای تغییر رویکرد به جنوب آسیا پس از خروج از افغانستان

به گزارش ایراف، مسعود خان سفیر سابق پاکستان در آمریکا بر لزوم مداخله آمریکا در حل و فصل مناقشه دیرینه کشمیر بین هند و پاکستان تاکید کرد.

در اظهارات اخیر، خان ابراز امیدواری کرد که هم نامزد دموکرات ها، معاون رئیس جمهور کامالا هریس و هم نامزد جمهوری خواه، یعنی رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ این موضوع را در اولویت قرار دهند.

خان با اشاره به اظهارات هریس در سال 2019  زمانی که سناتور بود، نسبت به لغو وضعیت ویژه کشمیر توسط هند ابراز نگرانی کرد. اگرچه هریس از زمانی که معاون رئیس جمهور شد کمتر در مورد این موضوع صحبت کرده است.

او گفت این کشور امیدوار است که دولت آمریکا، صرف نظر از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، از حقوق کشمیری‌ها دفاع کرده و در جهت کاهش تنش‌ها تلاش کند.

علاوه بر کشمیر، خان به بی ثباتی مداوم در افغانستان و تأثیر آن بر پاکستان نیز اشاره کرد. وی به تغییر تمرکز ایالات متحده از جنوب آسیا پس از خروج از افغانستان اشاره کرد که به گفته او مسائل امنیتی منطقه را تشدید کرده است.

سفیر پاکستان در آمریکا افزود ظهور گروه‌هایی مانند داعش و تحریک طالبان پاکستان (TTP) بر نیاز فوری به توجه پایدار بین المللی و تلاش های دیپلماتیک تاکید می کند.

خان همچنین به رویکرد دیپلماتیک متوازن پاکستان با آمریکا و چین اشاره کرد و خاطرنشان کرد که هیچ کشوری پاکستان را برای انتخاب طرف تحت فشار قرار نداده است.

وی تاکید کرد که پاکستان برای روابط استراتژیک خود با هر دو قدرت ارزش قائل است و به دنبال حمایت مستمر از ثبات منطقه است.

پیشنهاد:   چراغ سبز مسکو به کابل: به برقراری رابطه تمام‌عیار با طالبان نزدیکیم

به طور خلاصه، پاکستان به شدت انتخابات ایالات متحده را دنبال می کند و امیدوار است که دولت آینده به مسائل کلیدی منطقه ای رسیدگی کند.

گفتنی است این اظهارات در مورد نقش آمریکا در مورد مساله پاکستان در موضوع افغانستان درحالی مطرح می شود که آمریکا در هفته های گذشته حمایت خود از عملیات عزم استحکام پاکستان را اعلام کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام حملات فرامرزی پاکستان علیه تی تی پی از این کشور حمایت می‌کند، گفت: واشنگتن با اسلام آباد «منافع مشترک» در مبارزه با تهدیدات امنیتی منطقه‌ای دارد.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز در واکنش به حمله تروریستی ماه گذشته در پاکستان گفت که کشورش و پاکستان در گذشته در مورد تروریسم با یکدیگر همکاری کرده‌اند و ما به بحث در مورد راه‌هایی که می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم، ادامه می‌دهیم.

او همچنین افزود که ما رابطه همکاری‌های امنیتی با پاکستان را حفظ می‌کنیم.

اما اظهارات در مورد این همکاری‌ها در حالی صورت می گیرد که در اواخر ماه گذشته اعتراضات ضد جنگ با شعار «نه به جنگ دلاری» در پاکستان بالا گرفته است.

جنبش تحفظ پشتون  به دستور رهبر این جنبش، منظور پشتین، تجمع اعتراضی در رزمک بازار، لشکر رزمک به رهبری ماهر افغان و قیصر افغان برگزار کرد.

این اعتراضات علیه عملیات عزم استحکام و تقویت جنگ‌های دلاری که منظور از این جنگ‌ها همکاری‌های مشترک پاکستان با آمریکا است، شکل گرفت.

معترضان در این تظاهرات شعار «نه به جنگ دلاری» سر دادند.

پیشنهاد:   کاکر: تسلیحات آمریکا و ناتو در افغانستان به دست تروریست‌ها افتاده است
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30887

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *