زلمی خلیلزاد و خروج از افغانستان

به گزارش ایراف؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده برای صلح در افغانستان، گفته است که بهتر بود طالبان در همان اوایل جنگ شامل گفتگوها در مورد آینده می‌شدند.

خلیل‌زاد در پادکستی که توسط «دوحه دیبیتز» منتشر شده، گفته است که اعضای ارشد طالبان پس از نشست بن با حامد کرزی، رئیس اداره موقت در افغانستان ملاقات کرده و گفته بودند که اداره جدید را می‌پذیرند، مشروط بر اینکه آنان بتوانند با عزت در خانه‌های خود زندگی کنند و تحت تعقیب و پیگرد قرار نگیرند.

وی خاطرنشان کرد که خشم و احساسات رهبری ایالات متحده در آن زمان مصالحه با طالبان را دشوار کرده بوده، اما اعضای این گروه در گفتگوهای دوحه، کرزی و چهره های اتحاد شمال را مقصر دانسته‌اند.

او گفت: «آنها (طالبان) فکر می‌کردند که ۲۰ سال جنگ و تمام تلفات جانی در همه طرف‌های افغانستان ناشی از آن اشتباه است.»

این دیپلمات سابق آمریکایی یادآور شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، زیرا معتقد بود که ایالات متحده در این جنگ پیروز نخواهد شد و اولویت‌ها تغییر کرده است.

خلیل‌زاد گفت که در صحبت‌هایش با طالبان اصرار می‌کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وابسته به عملی شدن تمام شرایط است. اما این پیام از سوی واشنگتن وجود داشت که خروج نباید به گونه محکم به توافق میان حکومت و طالبان وابسته باشد «چون افغان‌ها با یکدیگر به توافق نمی‌رسند.»

خلیل‌زاد در مورد دو ضمیمه محرمانه توافقنامه دوحه تصریح کرد که این اسناد در مورد جزئیات روند خروج نیروها و مسائل تروریست هستند، نه حکومت آینده افغانستان.

وی تاکید کرد که توافقنامه دوحه نگرانی‌های اصلی ایالات متحده را رفع کرده، چون در طول ۱۸ ماه هیچ آمریکایی توسط طالبان کشته نشد و طالبان به تعهدات خود در قبال تروریزم عمل می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37839

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *