پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه پیشین آمریکا برای صلح افغانستان به تازگی در یک گفتگو در مورد خروج آمریکا از افغانستان گفته است که این خروج در نتیجه یک «تصمیم استراتژیک» گرفته شد.

او گفته است که ادامه جنگ در افغانستان به صرفه نبوده است.

او همچنین گفته‌های طالبان را که آمریکا پس از شکست در جنگ از افغانستان خارج شد را نیز رد کرد.

به گفته خلیلزاد آمریکا به هدفش در افغانستان که مهار تروریسم بود، رسید.

او در این گفت‌وگو تصریح کرد که برای آمریکا بیشتر از آن‌که ایجاد یک دولت دموکراتیک هدف باشد، مبارزه با تروریسم و مهار تهدیدهای امنیتی مهم بود که این هدف رسید.

فرستاده ویژه آمریکا درحالی از تصمیم خروج از افغانستان دفاع می کند و مدعی شده که آمریکا به هدف مبارزه با تروریسم رسیده است که  تیم نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل چندی پیش در گزارشی از فعالیت گروه های تروریستی در محیط امن افغانستان گزارش داد.

براساس این گزارش، ناتوانی و انعطاف طالبان در برابر این گروه‌ها منجر به تقویت آنها در خاک افغانستان شده است.

همچنین نگرانی‌های جهانی از تهدید فزاینده داعش از خاک افغانستان بالا گرفته است.

تحلیل‌گران نیز بر این باور هستند که در سه سال گذشته و پس از خروج آمریکا از افغانستان، این کشور میزبان گروه‌های متعدد تروریستی است.

امین صیقل، نویسنده و استاد دانشگاه ملی افغانستان در مقاله ای تازه نوشته است که  افغانستان مملو از گروه‌های تروریستی با حمایت طالبان است.

به طوری که این گروه افغانستان را به یک محاصره حفاظتی برای القاعده و چندین گروه مشابه دیگر تبدیل کرده است. اینها شامل طالبان پاکستانی (تحریک طالبان پاکستان یا (TTP) و داعش خراسان (ISKP) می‌شود.

پیشنهاد:   داعش مسئولیت حمله بر طالبان در ننگرهار را پذیرفت
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *