دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

استخراج معدن آهن پنجشیر آغاز می‌‌شود.

به گزارش ایراف، به نقل از رسانه‌های افغانستان، جنگجویان طالبان به دستور رهبر این گروه خانواده‌های خود را از پنجشیر خارج کرده‌اند.

در سه سال گذشته فرماندهان طالبان خانواده های خود را به پنجشیر انتقال داده بودند.

علت این تصمیم از سوی رهبر طالبان مشخص نیست.

10 نفر از ساکنان پنجشیر به جرم درگیری با طالبان بازداشت شدند

در همین حال، منابع محلی از درگیری فیزیکی میان ساکنان شهرستان رُخه ولایت پنجشیر و نیروهای طالبان در این ولایت خبر ‌دادند.

گفته می‌شود که این درگیری حوالی ساعت ۳:۰۰ بعد از ظهر روز جمعه، ۱۶ شهریور به دلیل برخورد خودروی طالبان با خودروی یک ساکن شهرستان رخه آغاز شده است.

به گفته منابع پس از این اتفاق مردم هفت نیروی طالبان را لت‌وکوب کردند.

منابع اعضای طالبان را به «زورگویی» متهم کرده و می‌افزایند که آنان پس از وقوع حادثه ترافیکی مردم  محل را «توهین و تحقیر» کرده‌اند.

براساس معلومات منابع، پس از رویداد جنگ‌جویان طالبان به بازار ولسوالی رُخه یورش برده و دست‌کم ۱۰ تن را بازداشت کرده‌ و به جای نامعلوم انتقال داده‌اند.

منابع خاطر نشان می‌کنند که بیش‌تر افراد بازداشت شده مغازه‌‌داران هستند.

طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان در آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی، پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان بود که بیش سه هفته به دست مقاومت‌گران باقی‌ماند.

ده‌ها تن از جوانان از مناطق شمال و شمال‌شرق افغانستان به شمول ساکنان پنجشیر به رهبری احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و امرالله صالح، معاون رییس جمهور غنی روزها بر علیه طالبان جنگیدند.

طالبان با تسلط کامل افغانستان، در نخستین‌ روزهای بازگشت به قدرت هزاران جنگجویشان را از مناطق جنوب و غرب کشور به پنجشیر آوردند تا این نقطه مهم  نیز را تصرف کنند.

براساس گزارش‌‌‎ها، هزاران تن از افراد طالبان که مجهز به سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته نظامی برجای مانده از آمریکا و نیروهای حمایت قاطع بودند، بیش از ۲۰ روز با نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر جنگیدند.

پنجشیر ازجمله مناطقی در افغانستان است که در جریان جنگ های افغانستان به محورمقاومت تبدیل شده بود. با پیشروی طالبان در سال 2021 و سقوط کابل، این منطقه تا چندین هفته به مقاومت خود در برابر طالبان ادامه داد.

طالبان در 7 سپتامیر 2021 با انتشار تصاویری اعلام کرد که کنترل این شهر را به دست گرفته است. این درحالی است که جبهه مقاومت ملی این ادعا را رد کرده بود.

ذبیح الله مجاهد یک روز قبل اعلام کرده بود که «دره پنجشیر» را به طور کامل فتح کرده اند. او گفته بود که آخرین تلاش های ما برای صلح و امنیت در کشور نتیجه داده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34611

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *