سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی اس نیوز بار دیگر از بایدن به دلیل تخلیه مرگبار که 13 سرباز آمریکایی در یک بمب گذاری انتحاری در کابل کشته شدند، انتقاد کرد.

او همچنین، کامالا هریس، معاون بایدن را نیز به دلیل نقش داشتن در این حمله مورد انتقاد قرار داد.

مک کال، بایدن را متهم به گمراه کردن افکار عمومی در موضوع خروج بی نظم از افغانستان  کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است فردا گزارش خود در مورد خروج آمریکا از افغانستان را منتشر کند.

یک نسخه از این گزارش به طور اختصاصی به دست سی بی اس نیوز رسیده است.

در این گزارش به شدت از دولت بایدن در مورد خروج از افغانستان انتقاد شده است. بایدن و دولت او را به نادیده گرفتن هشدارهای مکرر مقامات نظامی، مشاوران امنیت ملی و متحدان آمریکا درمورد خطرات کاهش سطح نیروهای آمریکایی به صفر متهم می کند.

در این گزارش آمده است که دلیل این امر آن است که او سیاست و میراث شخصی خود را برمنافع امنیت ملی آمریکا مقدم می دارد.

گزارش آورده است: «پرزیدنت بایدن مطمئن بود که مواضع تاریخی‌اش در قبال افغانستان میراث او را تضمین می‌کند.»

بایدن که به ندرت در مورد خروج از افغانستان صحبت کرده است در سپتامبر 2021 گفت که این «جنگ برای همیشه» را تمدید نمی‌کند.

این رسانه نوشته است که سال گذشته کاخ سفید گزارشی را منتشر کرده است که در آن یک ارزیابی محرمانه از خروج از افغانستان را آورده است.

در این گزارش عمدتاً دولت ترامپ را به خاطر توافقی که با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور تا ماه مه 2021 انجام داد، مقصر دانست.

گزارش دیگری در سال گذشته، وزارت امور خارجه منتشر کرد که در آن از هر دو دولت ترامپ و بایدن به دلیل برنامه‌ریزی «ناکافی» درباره خروج، انتقاد کرد.

طبق اظهارات کمیته روابط خارجی در این گزارش تازه آنها از 18 مقام ارشد و دخیل در جریان خروج مصاحبه شده است.

این گزارش شامل توصیه‌هایی برای جلوگیری از وضعیت مشابه است. این گزارش همچنین خواستار انتشار بازنگری وزارت دفاع درباره تحقیقات ابی گیت است.

این گزارش همچنین در مورد ماه پر هرج و مرج آگوست شرح می‌دهد. از جمله زمانی که ویلسون با کارکنان سفارت گریخت و کل تیم پشتیبانی تخلیه را به حال خود رها کرد.

در این گزارش آمده است که این دیپلمات در ماه‌های جولای و آگوست با وجود وخامت اوضاع در افغانستان دو هفته مرخصی داشت.

این کمیته همچنین شورای امنیت ملی کاخ سفید و مشاور امنیت ملی جیک سالیوان را به دلیل آنکه منابع آنان کمپین اطلاعات نادرست بوده است را متهم کرده است. گزارش همچنین از زلمی خلیلزاد به دلیل توافق دوحه انتقاد کرد.

در این گزارش، خلیلزاد به تضعیف حکومت افغانستان از طریق کنار گذاشتن آن از مذاکرات و نیز تضعیف سیاست دیرینه آمریکا مبنی بر عدم مذاکره با تروریست ها را متهم کرده است.

این گزارش می‌گوید که خلیلزاد در جریان مذاکرات با ارتش آمریکا مشورت نکرد و آنها را در مورد شرایط دقیق توافق در تاریکی رها کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است علیرغم تصمیم برای خروج از افغانستان، وزارت امور خارجه مصمم به حفظ سفارت آمریکا در کابل است. در این گزارش از عدم آمادگی وزارت امور خارجه برای بدترین سناریو، انتقاد کرد.

به گفته این کمیته این تخلیه 124000 نفر را از افغانستان خارج کرد، اما کسانی که واجد شرایط بودند مانند بسیاری از افغان‌هایی که در طول جنگ 20 ساله به ارتش آمریکا کمک کرده بودند، نتوانستند کشور را ترک کنند.

همچنین گزارش افزوده است که خروج از افغانستان پیامدهای بلندمدتی برای امنیت ملی آمریکا خواهد داشت. این تحقیقات نشان می دهد که آنچه در افغانستان اتفاق افتاد بسیار بدتر بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34774

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *