حکمتیار معاهده بن را ننگین‌ترین معاهده تاریخ و عامل اشغال افغانستان دانست-ایراف

به گزارش ایراف، گلبدین حمکتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در حساب رسمی خود در ایکس معاهده بن را عامل سرافکندگی و ننگین‌ترین معاهده تاریخ دانست.

رهبر حزب اسلامی معاهده بن را عامل اشغال خونین بیست ساله خونین در افغانستان، اشغال عراق، جنگ لیبی و سوریه، جنگ‌های شیعه و سنی، انفجارهای مساجد، ویرانی چند کشور، کشتار بیش از دو میلیون مسلمان دانست.

او در ادامه در مورد همراهی گروهی با روند اشغال آمریکا پس از معاهده بن نوشته است که «برای هر انسان مومن و آزاده‌ای مایه حیرت بود که که حکام سکولار در خطبه‌ها و مصاحبه‌هایشان با وقاحت تمام اعتراف می‌کردند که آمریکا را در اشغال افغانستان و عراق کمک کردند و اگر کمک آنها نبود آمریکا هرگز نمی‌توانست کابل و بغداد را به این زودی و آسانی تصرف نمی‌کرد.»

او همچنین مطرح کرده است که اصلاح‌طلبان معتقد بودند که آمریکا می‌خواست طالبان خوب را به قدرت برساند و ظاهرشاه را به کابل برگرداند، ولی این‌ها مانع شدند، هر دو دروغ محض بود. در آن زمان جنگ آمریکا اصلاً علیه طالبان بود و خوب و بدشان را در مجموع از قدرت ساقط کردند. طالبان نه در کنفرانس بن حضور داشتند و نه در حکومت ساخت بن.

پس از سقوط رژیم طالبان در دهه نود میلادی، کنفرانس بن برای ایجاد نظمی جدید برای افغانستان ایجاد شد، اما به زعم بسیاری از تحلیل‌گران این کنفرانس برخلاف شعارها و ادعایی که مطرح کرده بود، به دلیل نواقص و عیب‌هایی که داشت بیست سال دیگر افغانستان را در مسیر جنگ و ناامنی و بی ثباتی قرار داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها