یکشنبه 1 میزان 1403 برابر با Sunday, 22 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، روزهای گذشته اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) خبر داد که در ادامه نگرانی‌های ملی و بین‌المللی در رابطه به‌اوضاع بد بشری افغانستان، دولت هلند از بسته کمک نقدی خود برای نیازمندان افغانستان خبر داده‌است.

براساس اعلامیه اوچا کمک بشر دوستانه هلند به کشور افغانستان ۱۵ میلیون یورو که معادل (۱۶.۱ میلیون دلار) است. البته لازم به ذکر است که طبق آمار ارائه شده از سوی کمک‌های بشری سازمان ملل دولت هلند بیش‌ترین کمک را به‌صندوق بشردوستانه افغانستان در سال گذشته میلادی(2023) داشته است و این کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نزدیک به ۷۴ میلیون یورو به‌افغانستان کمک مالی و نقدی کرده ‌است.

البته، عده‌ زیادی از کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که کمک‌های بشری باید به‌گونه مستقیم در اختیار نیازمندان قرار بگیرد، در غیر این صورت تاثیری در وضعیت آنها نخواهد داشت.

همان طور که گفته شده، در ادامه نگرانی‌های داخلی و جهانی مبنی بر اوضاع بد بشری افغانستان و کمک‌های امدادگران بین‌المللی، «اوچا» از کمک 15 میلیون یورویی دولت هلند برای شهروندان نیازمند افغانستان خبر داده‌ و با انتشار اعلامیه خبر داد که «هلند به‌حمایت از نیازمندان افغانستان ادامه می‌‌دهد. »

براساس این گزاش، «اوچا» سال گذشته اعلام کرده بود که برای کمک‌‌رسانی به افراد نیازمند در افغانستان تا ماه دسامبر2023 میلادی، به ۲٫۲۶ میلیارد دلار نیاز است اما این آمار و اعلامیه از سوی این سازمان در حالی است که به‌گفته، شمار افراد نیازمند در افغانستان از ابتدای سال 2023 میلادی تا انتهای همان سال از ۲۸٫۳ میلیون به ۲۸٫۸ میلیون تن افزایش یافته است.

با توجه به گزارش‌‎های ایالت متحده از وضعیت افغانستان به نظر می‌رسد این کشور پس‌از به رسمیت شناختن حکومت طالبان میزان فقر در این کشور افزایش داشته است، زیرا طبق گفته ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، با اشاره به گزارشی که در سال ۲۰۲۳ در خصوص وضعیت افغان‌ها منتشر شد، اعلام کرد که عده زیادی از کشورها به دلیل نوع حکومت طالبان و ایجاد محدودیت‌ها برای زنان این کشور، رغبتی به کمک‌رسانی ندارند تا موجب نشود، رفتار طالبان مستبدانه‌ دیده شود.

در ادامه گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان تاکید کرد: کمک‌های اقتصادی در این بین گیر افتاده است، تحریم طالبان و خودداری از کمک‌های توسعه‌ای، نیازهای بشردوستانه را در کشور افغانستان افزایش داده است.

همچنین، لیزا داتن رئیس دفتر بخش هماهنگی امور بشردوستانه، تامین مالی بشردوستانه و بسیج منابع سازمان ملل متحد 2 تیرماه 1403 در نشست شورای امنیت درباره افغانستان، اعلام کرد «نیازهای بشردوستانه در افغانستان همچنان به طرز نگران کننده‌ای بالاست و بیش‌از 50 درصد جمعیت (حدود 23.7 میلیون نفر) امسال به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که سومین کشور به عنوان وجود افراد نیازمند در جهان است.»

وی بر تأثیرات فقر، ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی بر مردم افغانستان تاکید کرد و افزود: «از هر 4 شهروند افغانستان یک نفر مطمئن نیست که وعده غذایی بعدی خود را از کجا تامین کند، نزدیک به 3 میلیون کودک سطوح حاد گرسنگی را تجربه می‌کنند و منابع کمک‌های بین‌المللی در سال‌جاری متاسفانه تا حدودی به دلیل رقابت با تقاضاهای جهانی برای کاهش منابع کمک کننده، در حال کاهش است.»

به گزارش ایراف، برای رفع بحران‌های موجود در کشور افغانستان باید کمک‌های بشر دوستانه به صورت پایدار و بلند مدت تا افغان‌ها بتوانند نسبت به فقر و شوک‌های اقلیمی مقاومت داشته باشند .

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35814

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *