جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

حقانی: پناهگاه‌های تروریسم در افغانستان کاملا نابود شده است

به گزارش ایراف، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان در جریان سخنرانی خود در کنفرانس ملی کار بر وجود امنیت در افغانستان تاکید کرد.

او در این سخنرانی گفت که خاک افغانستان منبع تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

حقانی در همین راستا، تصریح کرد که طالبان اجازه استفاده از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر را نمی دهد. او افزود، این گروه به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر پایبند است.

این مقام ارشد طالبان مدعی شده است، پناهگاه‌های شورشیان در افغانستان به طور کامل از بین رفته است.

حقانی در این مراسم وضعیت فعلی افغانستان را نسبت به برخی از کشورهای منطقه بهتر توصیف کرد.

به گفته او افغانستان در پنجاه سال اخیر در مرکز رقابت ها قرار داشته اما با حاکمیت طالبان این وضعیت از بین رفته است.

سرپرست وزارت کشور طالبان در بخش دیگری از سخنان خود از شهروندان افغانستان که خارج از این کشور زندگی می کنند خواست که به افغانستان بازگردند و در بازسازی افغانستان سهیم شوند.

طالبان درحالی از تامین امنیت و مبارزه با تروریسم در افغانستان سخن می‌گویند که نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی از تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان در حال پررنگ شدن است.

چنانچه به تازگی آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه در نشست کارگروه ضدتروریسم بریکس که در مسکو برگزار شد، گفت که جامعه جهانی از فعالیت تروریسم در افغانستان تحت کنترل طالبان نگران هستند.

همچنین، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه نیز از وجود «تروریسم در افغانستان» ابراز نگرانی کرد.

او ادامه داد که تروریسم در افغانستان نگرانی‌های جهانی را دامن زده است.

پیشنهاد:   موضع روسیه درباره حذف طالبان از لیست سیاه: براساس منافع خود عمل می‌کنیم

در همین حال؛ آصف درانی،نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به تازگی گفته است، تروریسمی که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد نه تنها برای پاکستان بلکه برای سایر کشورهای همسایه مانند چین، ایران، تاجیکستان و ازبکستان نیز نگران کننده است.

او در یک میزگرد با موضوع «روابط پاکستان و افغانستان: چالش ها و فرصت ها» در انستیتوت مطالعات منطقه‌ای اسلام آباد صحبت می‌کرد، گفت که گروه ستیزه جوی تحریک طالبان پاکستانی «خط قرمز» این کشور است و این امید وجود داشت که دولت موقت افغانستان اقدام موثری را علیه این سازوکار انجام دهد.

وی با ترغیب دولت موقت طالبان در کابل برداشتن گام‌هایی علیه گروه‌های تروریستی بر اهمیت تعامل با دولت افغانستان با صبر و استقامت تأکید کرد.

در ماه گذشته نیز، تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت در گزارش تازه خود از افغانستان آورده بود که فضای امن افغانستان زمینه فعالیت گروه‌های تروریستی را در این کشور تقویت کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30218

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *