شنبه 9 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 29 June , 2024
حضور مقام‌های خارجی در روز پایانی نشست مخالفان طالبان در وین-ایراف

به گزارش ایراف، رسانه‌های افغانستان از حضور شماری از مقامات دیپلماتیک کشورهای مختلف در چهارمین دور نشست «روند وین» خبر دادند.

مقام‌های دیپلماتیک از نروژ، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، فنلاند و نمایندگانی از نهادهای مختلف در این نشست شرکت کردند.

همچنین قرار است در پایان این نشست اعلامیه ای مشترک منتشر کنند.

چهارمین دور از نشست «روند وین» دو روز پیش با حضور بیش از 70 تن از چهره‌ها، احزاب و جنبش‌های سیاسی و نظامی مخالف طالبان در وین اتریش برگزار شد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، رنگین دادفرسپنتا، مشاور امنیت سابق و وزیر امور خارجه دوران حامد کرزی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان و نماینده سابق مجلس نمایندگان افغانستان از چهره‌هایی بودند که در این نشست حضور پیدا کردند.

برگزار کنندگان این رویداد نزدیکی تفاوت‌های سیاسی شرکت کنندگان و ایجاد اجماع و رویکردی مشترک برای افغانستان و تدوین نقشه راهی برای خروج افغانستان از وضعیت کنونی را هدف این نشست عنوان کردند.

چنانچه، رنگین دادفرسپنتا، مشاور امنیت ملی و وزیرامورخارجه دوران ریاست جمهوری حامد کرزی، در روز نخست این نشست گفت: در نبود یک جنبش سیاسی متحد، جامعه جهانی به طالبان به عنوان نیرویی نگاه می کنندکه بدیلی ندارند.

در همین راستا، وزیرامور خارجه سابق افغانستان بر اتحاد جریان‌های ضدطالبان تاکید کرد.

همچنین، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت افغانستان در روز نخست این نشست در جریان سخنرانی خود ضمن تاکید بر اتحاد بین نیروهای سیاسی و مدنی افغانستان گفت: این امر محاسبات کشورهای منطقه و جهان را نسبت به طالبان و افغانستان تغییر می‌دهد.

این درحالی است که ذاکر جلالی، رییس سوم وزارت امور خارجه طالبان با انتشار پیامی در حساب رسمی ایکس خود به صورت تلویحی این نشست را «جمع سرگردانان» خواند.

او در این مورد نوشته است: آنهایی که از خود نه طرح دارند، نه حمایت مردمی و نه هم درکی از سیاست بین الملل و باز هم چشم امید به اقدام جهت خارجی دوخته‌اند، محکوم به شکست هستند.

چهارمین روند وین درحالی روز پایانی خود را سپری می‌کند که کمتر از یک هفته دیگر، دوحه میزبان سومین نشست خود برای افغانستان با حضور طالبان است.

پیشنهاد می شود: محقق: نشست وین در «جهت دهی قضایای افغانستان» مهم است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها