پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان روز گذشته به امارات متحده عربی سفر کرد. این نخستین سفر خارجی این مقام ارشد طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست اعلام کرد که حسن آخوند برای درمان به امارات متحده عربی رفته است.

به گفته مجاهد رییس امارات از او عیادت کرده است.

سخنگوی حکومت سرپرست به نقل از رییس امارت نوشته است که این کشور از افغانستان در بخش بازسازی حمایت می‌کند.

در عکس‌های منتشر شده از این دیدار، انس حقانی نیز دیده می‌شود.

حضور یک عضو شبکه حقانی در این سفر درحالی صورت گرفته است که که در خردادماه سال جاری سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی در حالی که تحریم‌های بین المللی بر او برای سفر‌های خارجی اعمال است به امارات متحده عربی سفر کرد.

سفر او با واکنش‌های زیادی رو به رو شد. گفتنی است که حقانی یک رهبر عادی طالبان نیست.

در ماه مارس ۲۰۰۸ وزارت امور خارجه آمریکا حقانی را به عنوان «تروریست جهانی» معرفی کرد و بر سر او جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرد. او رهبر شبکه‌ای است که مسئول برخی از خونین‌ترین حملات علیه دولت سابق تحت حمایت غرب بوده است.

در همین رابطه، وب سایت دیپلمات در یادداشتی با عنوان «چرا سراج الدین حقانی از امارات متحده عربی بازدید کرد؟» نوشت که این دیدار نشان دهنده یک تغییر قابل توجه در پویایی‌های منطقه‌ای است که نشان دهنده یک پیشرفت قابل توجه با پیامد‌های بالقوه جدی برای امنیت افغانستان وجهان است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است درحالی که افغانستان پس از تسلط طالبان درحال عبور از یک انتقال مهم است، تحرکات دیپلماتیک حقانی به امارات متحده عربی بر تعامل پیچیده بازیگران و منافعی که آینده این کشور را شکل می‌دهد، تاثیر گذار است.

پیشنهاد:   حقانی: شکاف میان علوم دینی و مدرن توطئه اشغال‌گران است

از سوی دیگر دوحه پایتخت قطر نقش مهمی را در مسائل مهم افغانستان در چندسال گذشته برعهده گرفته است و به مکانی برای تبادلات دیپلماتیک با طالبان تبدیل شده است. نقشی که منجر شده کشورهایی، چون امارات به حاشیه برود.

این درحالی است که این کشور در رقابت منطقه‌ای با قطر قرار دارد.

این در حالی است که به موازات این رقابت منطقه‌ای بر سر افغانستان، رقابت درون گروهی طالبان بین دو جناح قدرتمند طالبان قندهاری و شبکه حقانی ضرورت توجه به بازیگران خارجی را برای برنده شدن در این بازی بیشتر کرده است.

شبکه حقانی به طور سنتی روابط دیرینه‌ای با امارات متحده عربی دارد. ابوظبی درتلاش آن است که در میانه جاه طلبی‌های قطر برای ایفای نقش در افغانستان جای پای خود را در افغانستان نگه دارد. نخستین تلاش این کشور برای حفظ نفوذ در افغانستان جدید با حاکمانی تازه پناه دادن به محمد اشرف غنی، رییس جمهور فراری افغانستان بود.

از آن زمان ابوظبی شبکه‌های شخصی خود را با شبکه حقانی به عنوان یکی از طرف‌های قدرتمند در افغانستان کنونی تقویت کرد. سرمایه گذاری مجدد بر روی مهره‌هایی قدیمی در رقابت با قطر.
این کشور روابط دیرینه‌ای با حقانی‌ها دارد که به دهه ۱۹۸۰ باز می‌گردد. از اوایل دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ شبکه حقانی به امارات متحده عربی به عنوان مرکز پولشویی و جذب نیرو متکی بود. حقانی‌ها از طریق شبکه‌ای از مهاجران قابل اعتماد افغان زیرساخت‌های محکمی را در امارات متحده عربی برای تامین مالی عملیات‌های خود ایجاد کرده بودند و این گروه فرعی طالبان را به موثرترین نیرو‌های جنگی شورشیان تبدیل کردند.

پیشنهاد:   انتقاد سراج‌الدین حقانی از اخراج کارمندان حکومت پیشین

این روابط به حدی جدی بود که جلال الدین حقانی موسس شبکه حقانی یک همسر عرب از امارات گرفت که سراج الدین حقانی حاصل این ازدواج بود. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که او دوره‌های زیادی را برای یادگیری زبان عربی، تعامل با نیرو‌های خارجی و دیدار با مادرش را در امارات گذرانده است.

با این حال اکنون امارات ضمن دست گذاشتن بر گزینه هایی، چون ارسال کمک‌های بشردوستانه، حمایت از فعالیت اقتصادی در افغانستان به دنبال تقویت مهره‌های خود در کابینه حکومت طالبان است. به طوری که گفته می‌شود دیپلمات‌های امارات رابطه نزدیکی با والی ولایت خوست که از نزدیکان حقانی است دارد.

این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ زمانی که رقابت‌ها بر سر تشکیل کابینه طالبان در افغانستان شدید بود، امارات متحده عربی شبکه‌هایی را برای لابی کردن وزارت کشور برای سراج الدین در اختیار داشت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32875

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *