دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
طالبان جزئیات، اهداف و دستورکار نشست دوحه 3 را اعلام کردند_موضع پوتین درباره عادی‌سازی روابط با طالبان قابل درک است-ایراف نیوز

به گزارش ایراف؛ ذاکر جلالی، رئیس سوم وزارت امور خارجه طالبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که حفظ امنیت و ثبات در کشور به نفع افغانستان و کل منطقه است و این نکته را می‌توان موضوع مشترک کشورهای کل منطقه دانست.

او در حکومت سرپرست را دولت افغانستان نامید و افزود: (طالبان) در سه سال گذشته ثابت کرده است که توانایی تامین امنیت را دارد. یک افغانستان صلح‌آمیز می‌تواند نقش مثبتی در سطح منطقه ایفا کند و ظرفیت‌های بالقوه منطقه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کند. پس از بحران اوکراین، اهمیت کریدور شمال-جنوب که افغانستان نیز بخشی از آن است، رو به افزایش است.

جلالی خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد عادی سازی روابط با دولت افغانستان در نشست سازمان شانگهای در چارچوب فوق قابل درک است.

نگرانی سران شانگهای از تهدیدات امنیتی در افغانستان

این درحالی است که ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در سخنان خود در اجلاس شانگهای که به میزبانی قزاقستان برگزار ‌شد، از فعالیت گروه تماس شانگهای-افغانستان حمایت کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفته است که مسکو از ایده از سرگیری کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان حمایت می‌کند و معتقد است که این امر به عادی‌سازی بیشتر اوضاع در این کشور کمک خواهد کرد.

او همچنین از پیشنهادات اعضا در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین تشکر کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما این موضوع را درست می‌دانیم که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی از نزدیک درگیر مشکلات افغانستان بوده است. ما از ایده از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این به عادی‌سازی بیشتر وضعیت در این کشور کمک می‌کند.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از فعالیت‌های داعش، القاعده و برخی دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

افزون بر این، این کشورها معتقدند که مواد مخدر از افغانستان وارد این کشورها می‌شود.

پیشنهاد می شود:ناامنی و مواد مخدر در افغانستان محورهای نشست شانگهای

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27851

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها