دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ در دومین روز کنفرانسی در دانشگاه کمبریج نمایندگان شماری از گروه‌های سیاسی و مدنی مخالف طالبان، نقشه‌راه‌ مورد نظر خود برای آینده افغانستان را تشریح کردند.

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست گفته است که بیشتر شرکت کنندگان تاکید دارند که یک نظام سیاسی نامتمرکز بیشتر می‌تواند از فراگیری در جامعه متکثر افغانستان نمایندگی کند.

دیوید لوین، پژوهشگر در دانشگاه کینگز لندن که گردانندگی این بخش را به عهده داشت، گفت: گروه‌های مخالف طالبان در دو سال گذشته در تلاش برای انسجام بیشتر بوده‌اند و نقشه‌راه‌های‌ پیشنهادی این گروه‌‌ها نقاط مشترک زیادی دارند و دست یافتن به یک نقشه‌‌راه مورد توافق همه برای تغییر در وضعیت افغانستان ضروری است.

ولفگانگ پتریچ به نمایندگی از نشست‌های سالانه موسوم به «روند وین» گفت که نقشه‌راه «روند وین» با توجه به پیوستن گروه‌های بیشتر به این روند، در حال «تکامل» است و گروه‌های که در نشست‌های روند وین شرکت کرده‌اند خواهان یک نظام مبتنی بر ارزش‌های مدنی، اسلامی و دموکراتیک هستند.

این درحالی است که در سه سال گذشته که طالبان به قدرت در افغانستان بازگشته‌اند، روندهای سیاسی گوناگون تلاش کرده تا راه حلی برای آینده سیاسی افغانستان پیدا کنند.

خالد پشتون به نمایندگی از «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» گفت که آنها خواهان ایجاد یک نظام «غیرمتمرکز پارلمانی» است که دارای نخست‌وزیر باشد.

نظیف شهرانی به نمایندگی از «نهضت اعتماد ملی افغانستان» با تاکید بر اینکه پیش از هرچیز «تغییر فرهنگ سیاسی» افغانستان ضروری است، و آنها خواهان ایجاد «نظام اسلام چندمرکزی» است که یک دولت انتقالی پنج ساله مسیر رسیدن به آن را فراهم کند.

شایره شهیر به نمایندگی از «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» نیز با برشمردن مزایای نظام فدرالی برای افغانستان گفت که تلاش می‌کنند توجه جامعه بین‌المللی را به این موضوع جلب کنند که وقت آن است تا همه از ایجاد نظام فدرال در افغانستان حمایت کنند.

همچنین نصیر اندیشه، سفیر افغانستان در سازمان ملل در ژنو در بخش دیگر این کنفرانس گفت که حکومت طالبان در تلاش برای تمرکز قدرت بر محور «اسلام حنفی و قبیله‌گرای قومی» است که تکثر و تنوع جامعه افغانستان را برنمی‌تابد.

سومین سری این کنفرانس‌ها به عنوان «فراگیری و نمایندگی: آینده دولت در افغانستان» روزهای ۶-۷ سپتامبر در دانشگاه کمبریج برگزار شده است.

در روز اول، بیشتر سخنرانان نحوه حکومتداری طالبان و تلاش برای تمرکز بیشتر نظام سیاسی را به بنا به شواهد تاریخی محکوم به ناکامی دانستند.

این سری کنفرانس‌ها در سالگرد کشته شدن احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین مقاومت علیه طالبان برگزار شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34682

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *