شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
پافشاری غیر دیپلماتیک حکومت سرپرست بر پایان کار سرکنسول افغانستان

به گزارش ایراف؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز دوشنبه، ۲۱ خرداد در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد آخرین تصمیم در مورد وضعیت کنسولگری افغانستان در مشهد و همچنین برگزاری نشست گروه تماس منطقه‌ای در تهران بدون حضور نماینده امارت اسلامی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال اول در مورد وضعیت کنسولگری افغانستان در مشهد خاطرنشان کرد: در مورد تصمیم مقامات دولت سرپرستی افغانستان برای تغییر سرکنسول مشهد، دیدگاه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه هرگونه تغییرات و جابه‌جایی دیپلماتیک طبیعتاً باید مطابق سازوکار‌های کنوانسیون وین و در چهارچوب روش‌های مشخص در عرف دیپلماتیک انجام شود، به طرف افغانستان منعکس شده است.

کنعانی افزود: طرف افغانستان هم پاسخ داده است که در این چهارچوب عمل خواهند کرد.

این درحالی است که در هفته‌های گذشته طالبان قصد داشتند به روش خود سرکنسول افغانستان را در مشهد تغییر دهند. اقدامی که با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 10 خردادماه در این باره گفت: انتظار می‌رود مقامات وزارت خارجه افغانستان مطابق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و منطبق با روش‌های شناخته شده بین‌المللی برای هرگونه تغییر و تحول در کادر کنسولی خود در مشهد اقدام کنند.

پس از آن در روز 12 خردادماه عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که براساس کنوانسیون‌های وین در امور دیپلماتیک و کنسولی، پایان خدمت و فراخواندن مامورین دیپلماتیک صلاحیت کشور فرستنده و این یک امر معمولی در عرف بین المللی است.

در بخش دیگری از این بیانیه در مورد نحوه اداره این نمایندگی دیپلماتیک آمده است که تا زمان دیپلمات جدید، برای جلوگیری از اختلال روند این نمایندگی دیپلماتی از این کنسولگری مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا حکومت سرپرست افغانستان به توافقنامه وین پایبند خواهد ماند یا خیر؟

پیشنهاد می شود: روابط کنسولی کشورها؛ از مسئولیت دولت فرستنده تا صلاحیت دولت پذیرنده

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24099

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها