جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تهدید فزاینده داعش، روسیه را به طالبان نزدیکتر می‌کند

به گزارش ایراف، بنیاد جیمز تاون به قلم لوکاس وبر در مقاله ای با عنوان «تهدید فزاینده داعش، روسیه را به طالبان نزدیک می کند» می نویسد که در روسیه، تهدید فزاینده داعش کرملین را به گسترش روابط با طالبان افغانستان و در نظر گرفتن حذف این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی سوق داده است.

او نوشته است که مقامات روسیه از حمایت کابل برای کمک به تلاش‌های ضد تروریسم مسکو قدردانی کرده‌اند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طالبان را «متحد» روسیه در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای اعلام کرد.

فدراسیون روسیه و طالبان افغانستان سابقه طولانی در روابط دیپلماتیک دارند. تماس‌های رسمی از زمان تأسیس اولین حکومت طالبان در دهه 1990 مورد مناقشه بود. به طوری که در سال 2003، مسکو پس از حمایت علنی رهبران طالبان از استقلال در چچن، رسماً طالبان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

با این حال، مقامات روسی همچنان با رهبران طالبان تماس داشتند. روابط از زمانی که طالبان در اوت 2021 کنترل افغانستان را پس گرفت و تثبیت کرد، بسیار صمیمانه‌تر بوده است. حمله تروریستی با تلفات گسترده که توسط داعش در 22 مارس در کروکوس مسکو انجام شد. حمله‌ای که حداقل 145 نفر را کشت و بیش از 500 نفر دیگر را مجروح کرد، کرملین را تشویق کرد تا همکاری خود را با طالبان به شدت افزایش دهد و به فکر حذف رسمی این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی باشد.

نویسنده در بخش دیگری از این تحلیل می‌افزاید که مسکو مدت‌هاست در مورد تهدیدی که شبکه‌های شبه‌نظامی داعش مستقر در شمال افغانستان برای روسیه و آسیای مرکزی ایجاد می‌کنند، هشدار داده است و اکنون به دنبال همکاری فزاینده با کابل برای ایجاد حائلی برای جلوگیری از گسترش عملیاتی و نفوذ این گروه به خاک روسیه است.

نویسنده استدلال می کند که حمله مسکو یک اتفاق یکباره نبود، زیرا داعش روسیه را به عنوان یک هدف درجه یک و دشمن پیشرو می داند. در سپتامبر 2022، یک بمب گذار انتحاری داعش، خود را در سفارت روسیه در کابل منفجر کرد و دو کارمند را کشت. این آغاز کارزار ستیزه جویانه داعش علیه روسیه بود که به خوبی با کمپین تبلیغاتی ضد مسکو این گروه از انتقادات، تهدیدها و دعوت از پیروان خود برای انجام حملات در داخل کشور همراه شد. نارضایتی های داعش علیه روسیه شامل میراث حمله شوروی به افغانستان، جنگ های چچن، مداخله نظامی سال 2015 در سوریه برای حمایت از نیروهای بشار اسد، استفاده گسترده مسکو از شرکت های نظامی خصوصی و فعالیت های نظامی در سراسر آفریقا و روابط رو به رشد کرملین با طالبان است.

پیشنهاد:   اوچا: اعضای طالبان هدف اصلی داعش در حمله تروریستی قندهار بودند

در این میان، همراه با عملیات خارجی، داعش اخیراً علاوه بر شاخه‌های تاجیک و ازبک، یک شاخه روسی از رسانه این گروه، العزائم، تشکیل داد تا کارزار تبلیغاتی تشدید خود را تقویت کند و حامیان خود را برای انجام حملات خشونت‌آمیز علیه روس‌ها ترغیب کند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که به دنبال این نیت خصمانه، داعش برای ایجاد قابلیت‌های عملیاتی خارجی خود و گسترش دامنه شبکه خود برای کشاندن نبرد به خاک روسیه تلاش کرده است.

کمی بیش از دو هفته قبل از حمله به تالار شهر کروکوس، در 7 مارس، رسانه دولتی روسیه از یورش به یک زندان توسط داعش در شهر کالوگا، واقع در جنوب غربی مسکو خبر داد. دو شهروند قزاقستانی کشته شدند و بنا بر گزارش ها قصد حمله به کنیسه ای در مسکو را داشتند. پس از این عملیات، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) این ادعای ضعیف را مطرح کرد که به تمام فعالیت های داعش در داخل روسیه پایان داده است. علاوه بر این، گزارشی که در اواخر ژوئن منتشر شد، توضیح داد که چگونه اطلاعات ترکیه، هنگام بازجویی از فعالان داعش که تیراندازی 28 ژانویه در کلیسای سانتا ماریا استانبول را انجام دادند، در مورد نقشه بعدی برای حمله به یک مرکز خرید شلوغ در قلب مسکو و کمک به آنها گفته شد.

نویسنده در ادامه می‌افزاید که داعش اغلب از روابط روسیه و طالبان انتقاد می کند و هدف از این حملات تا حدی تضعیف آنهاست. با این حال، این حملات روابط مسکو با کابل را از سر ناچاری قوی‌تر کرده است. سخنان رهبران ارشد سیاسی روسیه و دیپلمات های بلندپایه این موضوع را تایید می کند. در ماه می، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، طالبان را به عنوان “قدرت واقعی” در افغانستان اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد که حذف احتمالی این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی تعیین‌شده مسکو نشان‌دهنده «واقعیت عینی» است. در اوایل ماه جاری، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، طالبان افغانستان را «متحد» روسیه در مبارزه کشورش با تروریسم اعلام کرد.

پیشنهاد:   روسیه از طالبان خواست به تعهد خود برای تشکیل دولت فراگیر عمل کند

در اوایل ماه ژوئن، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان، گفت که مسکو آماده است تا از پذیرش مشروط طالبان در سازمان همکاری شانگهای (SCO) حمایت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که مسکو از همکاری بیشتر بین سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه استقبال می کند، به این دلیل که طالبان “نگرش یکسانی را در قبال مبارزه با تروریسم بین المللی و جنایات مواد مخدر دارند”.

در نهایت این مقاله می‌گوید طالبان می‌توانند از طریق هماهنگی با روسیه و ادغام بیشتر در سازمان‌های مذکور مشروعیت بین‌المللی به دست آورند و در عین حال منابع و کمک‌های بیشتری برای عملیات‌های مبارزه با تروریسم و  مبارزه با مواد مخدر ارائه می‌کنند. این می تواند شامل اشتراک اطلاعات بیشتر، بودجه، تسلیحات، آموزش، مشاوره و سایر کمک ها باشد. تهدید داعش برای روسیه در حال افزایش است و طالبان در تلاش برای مهار داعش هستند در حالی که ناامیدانه به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی و سرمایه گذاری خارجی هستند. در نتیجه، مسکو و کابل احتمالاً به تقویت اشکال موجود همکاری و گسترش دامنه مشارکت امنیتی خود ادامه خواهند داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *