پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تهدید جهانی داعش فراتر از تحرکات شاخه خراسان

به گزارش ایراف، انستیتو واشنگتن در یادداشتی جدید به قلم آرون.وای زلین، به فعالیت داعش خراسان در افغانستان و دیگر شاخه‌های داعش پرداخته است.

در این یادداشت آمده است که اگرچه حملات اخیر داعش خراسان از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، متعاقب آن دیگر شاخه‌های داعش در سایر نقاط جهان عملیات‌های خارجی خود را در هماهنگی با هم تسریع بخشیده‌اند.

در این یادداشت آمده است که اگرچه فعالیت داعش شاخه خراسان افزایش یافته و اکثر حملات سال جاری به این گروه نسبت داده شده است، سایر ولایات شبکه جهانی داعش نیز در برنامه‌ریزی عملیاتؕ‌های خارجی مشارکت داشته‌اند.

این تحلیل با اشاره به حمله اخیر داعش به نمازگزاران شیعه در عمان نوشته است که درک این نکته مهم تر از همیشه برجسته می‌شود که داعش امروز یک استراتژی چند جانبه را برای هدف قرار دادن دشمنان خود به کار گرفته است که این استراتژی از طریق مرکزی اصلی هماهنگ می‌شود چرا که شاخه‌های مختلف استراتژی مستقلی ندارند.

هرچند با حمله عمان هنوز زود است که بدانیم چگونه این حمله رخ داده است، اما باید گفت که به احتمال زیاد به داعش و شاخه این گروه در یمن مرتبط است.

از سال 2017 تا 2019 رهبران داعش در عراق و سوریه از داعش ولایت یمن خواسته‌اند تا حملاتی را در عمان با هدف قرار دادن سفارت های کشورهایی که در ائتلاف جهانی علیه این سازمان در عراق و سوریه شرکت داشتند، طراحی کند.

این یادداشت با ذکر حملات این گروه در مناطق مختلف از جهان می‌نویسد که همه این موارد نشان می‌دهد که عملیات‌های خارجی داعش باید در معنایی جهانی درک شود نه به روش‌های گسسته قبلی.

پیشنهاد:   واکنش اسلام‌آباد به حمله تروریستی چابهار: آماده همکاری هستیم

این تحلیل تاکید می‌کند که دورانی که به داعش تنها در محدوده عراق و سوریه و تاحدی لیبی نگاه شد، گذشته است. چرا که تمام شاخه‌های این گروه تحت کمپین عملیات خارجی در هماهنگی با هم اقدام می‌کنند. این استراتژی انعطاف پذیری بیشتری را برای داعش به عنوان یک کل ایجاد می‌کند. زیرا می‌تواند به فعالیت‌های خارجی اقدام کند، حتی اگر شاخه‌های جداگانه به موانعی چون چالش‌های نظامی یا قانونی مواجه شوند.

این یادداشت در آخر می‌افزاید که آمریکا و شرکای ائتلاف نمی‌توانند برخلاف نفوذی که در سوریه و عراق دارند در سایر فضاها مانند افغانستان تحت کنترل طالبان نفوذ داشته باشند به همین جهت هشدار می‌دهد که سیاست‌گذاران باید آگاه باشند به دلیل رقابت با بازیگران مختلف خطرات بیشتری در مرحله آتی عملیات ضد داعش پدیدار خواهد شد.

جهان و آمریکا درحالی نگرانی تهدیدات امنیتی داعش است که ایالات متحده خود نقشی پررنگ و کلیدی در ظهور این عنصر نامطلوب، تقویت آن در عراق، سوریه و افغانستان داشته است.

در این رابطه مطالعه محمدرضا بهرامی: داعش خراسان تهدیدی برای اروپا و آسیا است پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *