پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تمایل شماری از کشورهای اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت در کابل

به گزارش ایراف؛ منابع خبری به بلومبرگ گفته‌اند که چندین کشور اروپایی در حال بررسی بازگشایی سفارت‌های خود در افغانستان هستند. اقدامی که مستلزم به رسمیت شناختن دیپلماتیک طالبان تقریباً سه سال پس از سقوط کابل است.

در همین حال؛ برخی از افراد که اجازه انتشار نام خود را نداده‌اند، گفته‌اند که ایتالیا در چند هفته گذشته به نشانه علاقه احتمالی، یک ماموریت شناسایی را با سرویس‌های اطلاعاتی خود در کابل انجام داد.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا تایید کرد که سفیر رم که در حال حاضر به دوحه قطر اعزام شده است از کابل دیدن کرده است.

او در این باره گفت: ما روی آن (بازگشایی سفارت در کابل) کار می‌کنیم.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست ناتو که هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد، گفت: ماموریتی از سوی سفیر ما انجام شده است. مشکلات حقوق بشری وجود دارد. راه حل بسیار پیچیده است و زمان می‌برد.

این درحالی است که کشورهای غربی از جمله ایالات متحده پس از سقوط کابل به دست طالبان به صورت جولانه اتباع و پرسنل امنیتی خود را در سال 2021 از افغانستان خارج کردند.

طالبانی که پس از سرنگونی در سال 2001 یک دهه شورش را به راه انداخته بودند. موسسه واتسون در دانشگاه براون می‌گوید که تخمین زده می‌شود که حداقل 70هزار غیرنظامی در این کشور در جنگ کشته شده است.

با این حال مقامات فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی گفته‌اند که هیچ برنامه فوری برای بازگشایی سفارت خود در کابل ندارند.

نزدیک به سه سال است که هیچ سفارت اروپایی در حال حاضر در کابل فعالیت نمی‌کند. اگرچه اتحادیه اروپا هیئتی در این کشور دارد و ایالات متحده نیز یک سفارت در قطر راه‌اندازی کرده است.

پیشنهاد:   وزیر معارف دوره جمهوریت: طالبان جایگزین ندارند؛ جهان باید تعامل کند

در همین حال؛ یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که ماموریت این اتحادیه تاکنون تنها حضور این بلوک 27 عضوی بوده است. اما از اظهار نظر در مورد بازگشت احتمالی تک تک کشورهای عضو خودداری کرد و گفت که این تصمیمی است که دولت‌ها باید بگیرند.
سایت سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا نوشته است: حضور اتحادیه اروپا مطابق با سیاست‌ها و اقدامات عملی طالبان است و هیچ مشروعیتی برای آن قائل نیست.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا، هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «به محض اینکه حداقل شرایط امنیتی وجود داشته باشد، سفیر خود را باز خواهیم فرستاد. ما یک ماه پیش آماده بودیم. متاسفانه سه اسپانیایی در حمله تروریستی داعش در افغانستان کشته شدند.»
آلبارس افزود که پس از این حمله سفیر اسپانیا برای چند روز به کابل رفته بود. ما به دنبال چیزی هستیم، زیرا ما یک سفیر در افغانستان داریم، اگرچه او به دلایل امنیتی در دوحه زندگی می کند – در اسرع وقت، ما می خواهیم او را برگردانیم.

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز در این باره گفت: دیدگاه مقامات در بروکسل به شناسایی ضرورت حضور فیزیکی در این کشور برای انجام پروژه های توسعه، حمایت از حقوق زنان و ایجاد یک حضور استراتژیک تغییر کرده است.

در آلمان، مقامات به طور علنی درباره چگونگی بازگرداندن پناهجویان افغانی که مرتکب جنایت شده‌اند یا محکوم به تروریست هستند، بحث می کنند.

در حال حاضر، نمی‌توان این‌گونه افراد را به کشور بازگرداند، زیرا آلمان روابط دیپلماتیک با رژیم طالبان ندارد.

در همین حال؛ یک مقام فرانسوی تایید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی سفارت وجود ندارد.

پیشنهاد:   تاجیکستان به کابل «سفیر می‌فرستد»؛ طرح صلح دوشنبه برای مخالفان طالبان

دفتر امور خارجه و مشترک المنافع و توسعه بریتانیا اعلام کرد که «به محض اینکه شرایط امنیتی و سیاسی اجازه دهد، حضور دیپلماتیک در افغانستان را بررسی خواهد کرد».

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفته است که ایالات متحده هیچ قصدی برای به رسمیت شناختن سیاسی طالبان یا بازگشایی سفارت خود در کابل ندارد.

این مقام افزود که ایالات متحده با طالبان به صراحت گفته است که هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد – در درجه اول رفتار منصفانه با زنان و دختران – که مانع از حرکت آنها برای به رسمیت شناختن می‌شود.

درحالی که نزدیک به سه سال از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است.

در این رابطه مطالعه اتحادیه اروپا: بازگشایی دفتر کابل به معنی برسمیت شناخت طالبان نیست پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *