پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

داعش تمرکز خود را از افغانستان به اهداف بزرگ جهانی تغییر داده است

به گزارش ایراف، رسانه ساندی گاردین به تازگی از فعالیت‌های فرامزی داعش از افغانستان و فراتر از خاورمیانه هشدار داده است.

نویسنده این مقاله با استناد به آخرین گزارش تیم تحلیلی و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نوشته است که تهدیدات ناشی از داعش در عراق، شام و خراسان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و این گروه درحال گسترش عملیات خود فراتر از خاورمیانه است.

در این گزارش آمده است که داعش در تلاش است تا حضور خود را در هند افزایش دهد. این یافته ها نگرانی‌های جهانی و هند را برانگیخته است.چنانچه داعش اکنون به طور فعال طیفی از کشورها را هدف قرار داده و از شبکه پیچیده‌ای از عوامل و حامیان خود استفاده می‌کند.

براساس این گزارش فعالیت‌های داعش در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است که نشان دهنده تغییر استراتژیک از عملیات‌های پرتاثیر در داخل افغانستان به انجام عملیات به فراتر از مرزهای این کشور است. این تغییر جهت از حمله مسکو مشهود بود. این حمله داعش را به عنوان یک تهدید فزاینده برای امنیت جهانی برجسته کرد.

این مقاله در ادامه می‌افزاید که گسترش عملیات داعش به حملات مستقیم محدود نمی‌شود. این گروه همچنین بر شبکه‌ای از تسهیلگران حامیان درمناطق مختلف تمرکز کرده است.

این شبکه شامل جذب و آموزش جنگجویان خارجی از آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق است. به طوری که برخی از آنها مانند نیروهای آسیای مرکزی قبل از بازگشت به کشورهای خود برای اجرای حملات به افغانستان سفر می‌کنند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که این گروه توانایی خود را برای اجرا و برنامه ریزی در چندین کشور اروپایی تقویت کرده است.

پیشنهاد:   منابع خبری از وقوع ۲ انفجار در کابل خبر می‌دهند + جزییات

علاوه بر این این گروه به جنوب آسیا نیز نفوذ کرده و در تلاش هستند تا نفوذ خود را در هند افزایش دهد. همچنین چندین عملیات را در پاکستان انجام داده است.

از طرف دیگر، به گفته بازرسان، استراتژی داعش برای جاسازی مخفیانه در گروه‌های وابسته به القاعده توانایی تخمین ارقام دقیق در مورد قدرت و وفاداری جنگجویانش را پیچیده می‌کند.

مقاله ادامه می‌دهد که این گروه از قابلیت‌های رسانه‌ای مختلف برای تقویت تبلیغات و تلاش‌های خود برای جذب نیرو استفاده کرده است. یکی از کمپین‌های قابل توجه این گروه، ابتکار «آنها را هر کجا که پیدا کردید، بکشید» است که به دنبال الهام بخشیدن و هدایت حملات در هر یک از «ولایت‌های» خودخوانده گروه است.

این کمپین منعکس کننده استراتژی داعش برای ارائه تصویری از دسترسی جهانی و توانایی عملیاتی علیرغم شکست‌های قابل توجه است.

در همین راستا، به باور این تحلیل تلاش‌های عضوگیری و رادیکال سازی آنلاین داعش جوامع خاصی را هدف قرار می‌دهد تا صفوف خود را تقویت کند.

تمرکز این گروه بر جوامع تاجیک و تاحدی جوامع ازبک است که افراد را به انجام حملات در خارج از افغانستان تشویق می‌کند.

در نهایت، این استخدام هدفمند بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای بهره‌برداری از افراد ناراضی و رادیکال کردن آنها برای پیشبرد اهداف داعش است که مسیرهای اصلی نیروهای جدید برای رسیدن به افغانستان شامل سفر از آسیای مرکزی از طریق ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است.

این شبکه مسافرتی جابجایی نیروهای بالقوه را تسهیل می‌کند و به داعش اجازه می‌دهد تا هجوم ثابتی از پرسنل را برای پشتیبانی از عملیات خود حفظ کند.

پیشنهاد:   تکذیب حضور طالبان پاکستان در خاک افغانستان

در این رابطه مطالعه تهدید جهانی داعش فراتر از تحرکات شاخه خراسان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31443

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *