به گزارش ایراف، عصمت الله ایرگاشف، نماینده ویژه ازبکستان برای افغانستان امروز اعلام کرد که قرار است کمیسیون مشترکی را با حکومت سرپرست افغانستان در مورد ساخت کانال قوش تپه و تعیین حقابه رودخانه آمودریا، ایجاد کنند.

نماینده ویژه ازبکستان ضمن تاکید بر عدم برخورد با طالبان برای ساخت قوش تپه گفت مردم افغانستان حق دارند از آب رودخانه آمودریا استفاده کنند و مشکلی در این مورد بین دو کشور وجود ندارد..

او هدف این کمیسیون را تعیین میزان آب هرکشور با درنظرگرفتن عمق آب و سهمیه هر کشور را عنوان کرد.

روژه عظیم کانال قوش‌ تپه به طول ۲۸۵ کیلومتر، عرض ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و عمق ۸ تا ۱۲ متر ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را دارد. این پروژه در زمان جمهوریت به منظور انتقال آب آمودریا به سه ولایت شمالی افغانستان طراحی شد؛ اما هرگز به طور کامل اجرایی نگردید.

طالبان اکنون در راستای اقتصاد سیاست محور خود به دنبال عملیاتی کردن پروژه های اقتصادی است. در همین راستا، این گروه به کانال قوش تپه به عنوان یک فرصت برای رسیدن خواسته های خود می بینند.

این درحالی است که کشورهای آسیای مرکزی ازجمله ازبکستان به ساخت این کانال واکنش نشان دادند.

چندی پیش، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان به طرح طالبان برای احداث کانال قوش‌تپه واکنش نشان داد.

میرضیایف درباره احداث کانال آبی قوش تپه در افغانستان گفته بود که این کانال بر سرازیر شدن آب در آسیای میانه اثر می‌گذارد.

رئیس جمهور ازبکستان در نشست سران صندوق بین‌المللی برای نجات دریای آرال در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، پیشنهاد کرده بود که افغانستان در گفت‌وگوها بر سر استفاده مشترک از منابع آبی در آسیای میانه شرکت کند. او گفت: «ما پیشنهاد می‌کنیم که موضوع شرکت نمایندگان افغانستان در گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مورد استفاده مشترک از آب بررسی شود.»

گفتنی است رئیس‌جمهوری ازبکستان احداث کانال قوش‌تپه را دلیلی بر تغییر در رژیم آبی و تعادل آب در آسیای مرکزی ارزیابی کرده است. او گفته بود: «تشکیل کارگروهی مشترک را برای بررسی همه جوانب احداث کانال قوش‌تپه و اثر آن بر رژیم آبی آمو دریا، با مشارکت مؤسسات تحقیقاتی کشورهایمان، ضروری می‌دانیم.»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39271

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *